" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


19/11/16

Watergate




Es tracta d´un anunci ocupant una plana sencera del diari, una fotografia en blanc i negre on s´hi veu una parella de nuvis “ caçats” al vol tot saltant cap a una piscina. Van amb els peus nus, és en el que em fixo a primer cop d´ull . A més, la posició adoptada dels dos cossos en el salt, és tan acrobàtica com estilitzada, on el gest és de pura felicitat : en els rostres somrients, les mans agafades, les cames replegades el just i necessari ; la perfecta sincronia, sobretot en el vestit d´ella, que és del que es tracta.


El casament, simbolitzat com aquest tirar-se a la piscina, és fotografiat de manera perfecta, i és aquí on la meva mirada desconfiada pren un primer dubte mentre em fixo en la piscina de sota i en com ha d´acabar aquest salt immortalitzat al seu moment àlgid ; en com, si surt la foto malament, s´ha de tornar a refer tot el vestuari de la parella, els pentinats, etc., el petit desastre resultant de qualsevol error fatal per a l´obtenció de la instantània perfecta. Clar, dedueixo, no hi ha piscina. La poden haver col.locat després amb el fotoshop, no els costaria pas res. M´hi fixo, i no trobo cap error en la posició dels cossos, en les ombres sobre l´aigua ; m´imagino el salt, miro els raigs de sol, la piscina, els volts de la fotografia : res a dir, però segur que no hi ha piscina.

I a més...- ara m´he llançat a desmuntar una mica més aquesta petita farsa de casament – a més, aconseguir que tota aquesta blancor de vestit s´arreplegui al voltant de les cames d´ella com si d´una rosa blanca es tractés – en una altra metàfora, ara floral, sobre la puresa del vestit blanc de núvia, més de promesa eterna que de virginitat antiga i en aquest sentit les cames nues ho insinuen així – ha de ser com força impossible. Penso en aquesta naturalitat, en com arribar-hi. Hi ha una exposició fotogràfica al Caixaforum de Philippe Hassman demostrant la desinhibició en el gest alhora de saltar, en l´autenticitat dels rostres fotografiats en el moment de saltar. Tot i així, cal saltar moltes vegades, de ben segur. Em poso a mirar la fotografia per enèsima vegada i llavors me n´adono de la posició d´ell respecte a la vorera de la piscina, en l´impuls que s´ha de donar per caure ben bé al mig de la piscina, i penso en la paraula muntatge.

Si hi ha muntatge, és que s´ha fet d´alguna manera, i aquí les possibilitats es van succeint . Per exemple, potser la parella ha estat fotografiada per separat. Em fixo en les mans, en els dits entrellaçats, mà esquerra d´ell i mà dreta d´ella. Deixant de banda el fons, les dues figures estan armoniosament orientades l´una cap a l´altre. Els genolls es cerquen. Sembla doncs que seria absurd fer les fotografies per separat. Però tot és possible, penso, el tractament digital de les imatges fa miracles avui dia. I en qüestions publicitàries, encara més. En l´ànsia de voler tenir la raó, desconstrueixo la imatge fins al final : penso que si no han fotografiat a la parella per separat, ho deuen haver fet junts, però asseguts, segurament damunt d´un tamboret, que després han el.liminat convenientment – la posició d´ell és ben clara en aquest sentit - ; posats a desconstruir – a destruir, penso mentalment amb arrogància – potser fins i tot han canviat alguna expressió facial, o els rostres sencers, o les cames d´ella. Si el decorat del darrera és postís... ¿perquè no tota la resta ? I encara els somriures, impecables.

La perfecció sembla impossible de poder-se aconseguir, com uns nuvis perfectes, com un casament igual de perfecte o una vida plena de perdius i felicitat. Arribats a aquest punt, i seguint les normes del bon periodisme, entro a internet per posar-me en antecedents i poder corroborar la meva fina sagacitat. I em trobo amb això :





Després de veure´l , em quedo com si m´haguessin tirat a mi a la piscina. I interiorment demano disculpes als bons professionals de la publicitat. I a Pronovias, per suposat. I als models. I a mi mateix, per renegar de les coses boniques de la vida. Tot i que em queda un darrer dubte : ¿ perquè al video no surt la caiguda filmada des del davant ? És més...¿ perquè no surt la caiguda sencera ?

Per cert, la Côte d´Azur té racons meravellosos.



3 comentaris:

neus ha dit...

Posa'ls saltant en un llit elàstic una i una altra vegada fins que la foto surt perfecta, després retalles, enganxes et voilà!

;-)

Bé, jo ho faria així, sinó quina xeixa haver d'esperar que els vestits s'assequin, que els models no es refredin, que la roba no es faci malbé, que el maquillatge aguanti... massa paciència i massa diners.

neus ha dit...

i vet aquí com en el comentari dic exactament el mateix que tu al post.
Se'm pot felicitar efusivament, eh, no me queixaré pas. Hehehe.

Ai jo...

Estranger ha dit...


Felicitats, Neus. Tú també t´has posat de peus dins la galleda.