( Cal parlar de
la vida anterior del nàufrag ? No cal. La raó es fonamenta en que aquest home
ara ha deixat de tenir un passat, a l’ illa on s’ està tot sol no hi té cap
mena de interès. Explicar la seva vida fins on comença aquesta petita història
seria un recurs massa fàcil que obriria un ventall de possibilitats on
possiblement el naufragi acabaria sent el menys important, un capítol final,
com la porta que de repent i sense previ avís s’ obre al mig d’ una ciutat per
donar pas a una platja paradisíaca, on hi
regna la pau, el sol i el verd del mar enmig de sorra blanca i palmeres. Això
només seria un anunci de vacances i si anem més enllà, una metàfora d’un fracàs
: quan un fracassa estrepitosament se sol dir que naufraga, i aquest no és el
cas del nostre home. El nàufrag no viu dins cap bombolla mentre s’ està en una clínica mental o es
passeja per Central Park de nit convertit en un pidolaire boig d’ ençà de la
tragèdia. No hi ha cap flashback revelador
de cap secret relacionat amb ell, per
la senzilla raó de que la seva vida anterior ha estat completament anodina. Amb
això el que vull dir, com a narrador, és fàcil : aquest nàufrag té poques
possibilitats de sobreviure en aquest mar de lletres . )
El rei pescador, pensa ara mateix mentre està
recollint la gàbia que s’ha fabricat, una gàbia amb embut, com les que es feien
servir tradicionalment al seu país i més concretament, com les que tenia el seu
avi. Tiba de la liana lligada tot el dia
a la roca. L’ ha provat en una fondalada
descoberta no fa massa, dins una zona d’ esculls on hi va arribar una matinada
tot resseguint la línia de la platja en direcció nord. Aquesta descoberta va
tenir la seva part emocionant, no només pel fet de traspassar les seves passes
una frontera física i mental – mai s’ ha aventurat més enllà d’ on va eixir el
primer dia- sinó perquè de seguida que va veure l’ indret es va treure el mapa
del tresor i va tenir un petit ensurt : d’ on sorgia l’ itinerari vist ja
dotzenes de vegades, anomenant el port
del diable, hi havia dibuixades unes roques com aquelles i al seu davant,
una paret molt alta, un penya-segat imponent amb una taca fosca a la seva base, un lloc
anomenat la caverna del laberint.
A saber quan es va dibuixar el mapa - segueix pensant-
perquè el nàufrag ha mirat i mirat al
llarg de la paret de roca que s’ alça
damunt seu i no hi sap veure cap indici
d’ una cova. Amb els anys els
llocs canvien com les persones. N’ ha
resseguit tota la base, cercant algun indici de cap a quin lloc podria
dirigir-se una persona amb un tresor per amagar. Per força hauria d’ haver-hi
una entrada arran de mar, perquè així surt indicat ; d’ altra banda, el fet de
descobrir-ho li ha suposat una segona
sorpresa, doncs el camí assenyalat ha deduït que progressa per dins de terra , almenys fins a un punt marcat com L’arbre del penjat, que és la primera fita identificable com a un lloc a cel obert. Qui
va dibuixar el mapa ho va fer, i això estava clar, per al seu propi retorn a
l’illa, si és que hi va tornar alguna vegada. No volia pas que ningú es pensés
res de camins amagats sota terra, o no es va molestar a indicar-ne res. O no ho
va fer ell, o era més d’una persona. O...a saber, no el preocupa massa, ara que
l’ ombra de la gàbia va sorgint del fons de les aigües fosques.
El nàufrag no
sembla sentir cap mena d’ ansietat per descobrir res. L’ emoció de la
descoberta se li esborra al dia següent, no sembla tenir cap mena de pressa per
fer res. El mapa, simplement li suposa una manera de conèixer l’ illa sabent
que té tot el temps del món per fer-ho. Potser no s’ ha plantejat ni tant sols
la manera de sortir-ne’ n, potser és que no vol tenir cap mena d’ esperança de
retornar enlloc. Qui sap si potser, inclús, s’ està acostumant a viure sol
sense sentir cap soledat, com sentia abans de vegades, amb multituds vivint al
seu voltant. Tot i això, la curiositat no sembla abandonar-lo del tot.
I doncs, què hi feia aquell cofre, al mig de la platja
on havia anat a parar ? Al nàufrag li sorgeix aquesta pregunta mentre camina
vorejant l’ aigua. La marea ha baixat i si gira l’ esquena totes les seves
passes formen un camí que es perd en un cert infinit, esborrat a la matinada.
Dins el sarró, nota com es mouen les pinces de la llagosta acabada de recollir.
Està content, per la pesca i per no haver trobat cap cova. S’ ho diu a ell
mateix per mirar d’ apaivagar una il·lusió nascuda al pit. No en té cap
necessitat, de buscar un tresor, es diu a ell mateix. No li servirà de res, els
tresors son com la felicitat, paraules fabricades per fer-ne publicitat. Això
li va dir un amic seu, feia temps. Publicista, és clar. Desenganyat de la vida
i fidel encara als mateixos principis de felicitat, mantenint-los amb una
negació irònica. Reia, quan discursejava sobre la felicitat. Reia i esperava
alguna cosa. Si hagués estat en aquella illa, Ja hauria fet tots els possibles
per marxar-ne.
El nàufrag no. Ell ara no té excuses per ser feliç
allí, ni per ser covard. No hi ha ningú que li ho digui. El sol declina, tenyint
de mica en mica el mar, que es va argentant en tota la seva amplitud ; les ones
d’ escuma blanquíssima, moren i neixen sense parar, donant sentit a tota la
quietud en la qual sembla immersa l’ illa. Si tingués la seva viola, seria un
bon moment per tocar-la. Beau soir , de
Debussy. La pensa, la música, tancant els ulls, assegut al tronc davant la
cabana. Es treu les ulleres i busca el seu rostre a l’ únic vidre que resta
sencer.
S’ aixeca i pren el camí a la llacuna, té ganes d’
escriure, fa dies que no ho fa. Fa dies que no dorm a la cova. El camí se’ l
coneix bé, per això s’ hi endinsa, dins la selva, quan ja fosqueja. No se n’
adona fins que les travessa, les roques com esculls que precedeixen l’ arribada
a la llacuna. A la riba oposada, aixeca la vista. La música s’ eleva dins la
seva ment, l’ ha anat acompanyant durant la marxa lleugera com un salm,
repetint-se dins el cervell, una melodia que ha esperat a créixer quan amb els
ulls alçats, ha vist la paret verda, alta com un penya-segat, damunt de la seva
llar, una caverna tapada per una cascada que mai s’ ha parat a pensar d’ on
sortia.
Aquest pobre diable que és el nàufrag, ha arribat a
port.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada