Mecanografiar el desastre. La il·lusió
aquesta de poder fer-ho. La fera rondant el petit campament on el nàufrag dorm,
plàcidament. El foc gravitant, alertant, desfent possibles atacs, morint-se en
brases, fumejant. Tantes idees per colrar una pell blanca en negre, per
transformar una identitat, per deixar a l’instint fer la seva, però totes
inútils. El fracàs és com la falç a l’estiu, que ho talla tot deixant el camp
lliure. El gran felí s’apropa i ensuma el pobre home, arraulit. Se’l mira,
silenciós, com quan un es mira qualsevol bitxo
sense intenció de matar-lo però fent-ho de repent, amb aquest sentit
profund per la seva insignificança, en un acte paradoxalment inconscient,
impròpia d’altra banda en animals dits irracionals, com és el cas. Només és
cosa d’homes, l’odi, la rancúnia, la pena... sembla pensar la fera, que s’està
allí observant-lo fins que se n’allunya, amb pas cadenciós.
Només és un home ...
I l’home camina, no sabem si amb el sigil
llegendari del tigre bengalí o bé amb la fam carronyaire de la hiena. Camina
per la prada allunyant-se de la roca vora la qual ha passat la nit. La pedra
negre del mapa, un illot fitant el camí que ara, se li torna a fer una mica
interminable, on el nàufrag té aquesta sensació que més tard – o més d’hora, si
és que ja ha estat escrita, la seva vida com tantes històries passades –
recordarà com la dels primers passos donats sense saber d’on prové. D’on ve,
aquest nàufrag ? Ara ja en sabem una mica més i tal com diu l’home del somni,
sap que torna a ésser pel sol fet de caminar.
I mentre ho fa, mira el cel d’aquesta illa on es troba per cercar
certeses, tot i que el blau lluminós del matí no és el millor lloc on cercar
lògica ni racionalitat. Al nàufrag aquest blau sempre li ha semblat estrany, un
mena de paper embalant aquest regal que és la vida, de la qual a dia que passa
entén menys coses, quan potser hauria de ser a l’inrevés. Diuen que els homes
savis son aquells que dubten, que s’interroguen sobre tot allò conegut
cercant-hi veritat i al final deixen anar aquella frase de que jo només sé que
no sé res. El nàufrag no vol caure en aquesta temptació pròpia de descreguts,
s’agafa a totes aquestes petites coses com la del cel estranyament blau, sense
entrar a buscar-li raons ; té, en certa manera, por de perdre una virginitat
enfront totes les sorpreses vingudes, precisament, del desconeixement, com qui
escolta una cançó nova cada dia i li agrada, per més diferent que sigui de
l’anterior. Tot és música, pensa el nàufrag, sense pretendre recordar aquest
moment observant el cel i la seva estranyesa agradablement blava. L’equilibri
del ser o no ser. El nàufrag aixeca una cama dreta, tot recolzant la mà
esquerra ben oberta, inclinant el nas fins al polze per provar-se d’aquesta
manera absurda i una mica pueril que té aquell perfectament intacte. Es queda
rígid, inamovible, satisfet. Després, tranquil, continua avançant.
De totes formes, és conscient del fet
d’estar-se allunyant del seu particular lloc de partença. Cada cop més, com més
lluny és de l’oblit. No sap si tornarà a
veure la llacuna d’aigües cristal·lines. La recorda bé, la placidesa quieta,
verda i transparent de la seva darrera llar ; la recorda tant bé com les altres
llars del seu passat, en aquest sentit el nàufrag no té cap moment de reinici
perquè ho recorda tot. Té bona memòria, malgrat mai ens arribi a dir res sobre
si mateix. Comparar-se amb algú altre ;
d’alguns altres , possiblement de tots els altres , el fracàs ha contribuït a
produir un cop de sort inesperat, el del silent grafisme de les paraules,
anotades en un llibre en blanc. Per ell sabem que ha baixat per dins un baobab,
cosa realment extraordinària. Té el seu periple, el nàufrag, ha deixat enrere
la darrera solitud per abastar-ne una de nova. L’existència s’anella com
grillons en la cadena d’un condemnat, i el seu soroll no és res més que el pas
dels anys.
Aquesta
darrera frase fa aturar el nàufrag , per anotar-la al seu llibre. Quan ho ha
fet, nota que les herbes de la prada s’han anat fent cada cop més altes, molt
més altes, fins no permetre-li de veure l’horitzó. La llum fa espurnejar part
de les espigues, bordes, fines, rossejades i gràcils al breu toc de la brisa,
propera a una primavera inexistent. Una primavera sense dona però amb tots
aquells moments, perfums, moviments que tot sovint la natura ensenya de manera
femenina. El nàufrag ara sembla bussejar dins aquesta herba alta i si el miréssim
a vista d’ocell, només entreveuríem el seu tosc capell amb forma de vaixell
dirigint-se a un punt on hi trobarà el gnòmon d’un rellotge de sol ,
sobresortint com el pal major d’una nau navegant en un mar de cabelleres rosses
netament oníriques, certament somniades, però diferents. De fet, abandonades dins un
mapa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada