La
fotografia del J.A. : m’hi apropo perquè durant la cerimònia no l’he vist bé,
assegut en una cantonada dins una carpa
com de restaurant, amb gespa artificial i una pantalla de televisió elevada, on
resta la seva imatge. La televisió està orientada cap a cinc fileres de bancs,
com de jardí públic, dins un espai anomenat espai-jardí . Al centre, un
faristol, i al darrera un petit piano electrònic, d’on encara ressonen les
notes – no he pogut evitar de pensar en un casament dels d’abans, d’aquells on
es començava a ballar amb un paso-doble tocat amb un orgue electrònic de
sons semblants – de les paraules d’amor, senzilles i tendres. Més enrere, el
taüt, diminut i rectangular, col·locat discretament com si fes nosa, sense cap
forma humana possible. Al final, però, se l’emporten, i darrera d’ell el
seguici, continuant amb la tradició fúnebre d’acompanyar el mort cap a la seva
darrera estança, en aquest cas un forn crematori. Ell hi havia treballat, de
comptable en una fàbrica de caixes de morts. Pijamas de madera, en deien els seus
treballadors.
M’apropo
a la pantalla i em miro el seu retrat, encara visible, somrient amb aquell
aire discret , tant propi del seu ofici ; la seva corbata de nus petit, sobresortint
de l’armilla tot mostrant les mànigues de camisa, arremangades per sobre el
canell. Fa fred, per ser Abril. Em mira i sembla que em torni a dir vinga nene,
a treballar. Jo era molt més jove, i ell en tenia uns quants menys que jo ara.
Miro aquesta buidor de l’espai-jardí i a ell mirant-s’ho, com aquella fantasia
una mica vanitosa que tots tenim alguna vegada, de poder veure’ns al nostre
propi funeral. La seva esquela és molt senzilla, un paper amb la foto de la
moreneta en una cara i al darrera, uns versos del Kahlil Gibran, sempre agradables
de llegir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada