Son asseguts en un dels bancs del mirador situat sota
una extensa parra, un bonic belvedere
d’ un petit poble emblanquinat de la costa, vora una mar plàcida submergida en
blavenca i aclaparadora solitud, plena d’ esteles que el sol d’ Agost fa pampalluguejar dins els ulls de qui el mira,
encegant-lo. L’ aire, en aquesta part més alta del poble, bufa lleugerament,
refrescant-los tant o més que l’ ombra apaivagadora de la parra, de la qual
sorgeixen els pàmpols on el raïm sembla
madurar sense presses.
La vista és excel·lent, de postal d’ enyorades
vacances. No hi ha ningú més. En Jules ha deixat la càmera sobre el trípode, després
de fer algunes fotografies amb l’ objectiu d’ ull de peix, que les fa com si el món fos més rodó encara del que és normalment. El darrer dispar ha
estat amb la Marga al centre de la fotografia i l’ efecte aconseguit per la
lent ha estat el mateix, però més arrodonit encara pel seu somriure feliç.
Seuen, els ulls tancats deixant-se emportar pel corrent del moment, sinuós i
perfecte. Ella té el braç estès damunt la seva esquena, resseguint-ne el seu
relleu damunt la samarreta de cotó amb
mà manyaga i lenta, d’ una lentitud com si temés que en Jules es pogués
volatilitzar en qualsevol moment, per acte seguit, despertar-se d’ un somni que
creia no tenir fi.
Finalment, ell s’ aixeca i li proposa de fer-se una
foto de tots dos junts. Agafa el trípode amb la càmera i s’ allunya uns metres
; al girar-se, el reflex del sol damunt del mar l’ encega momentàniament, fet
que li fa col·locar-se les ulleres de sol de manera instintiva. Després, esclarida
la vista de puntets grocs, se les torna
a posar al cap per tot seguit abaixar-lo damunt el visor per
mesurar bé la distància al banc i enfocar bé la fotografia. És llavors que es veu
a si mateix amb la Marga exactament com estaven fa un minut.
Aquest fet l ‘astora tant que el deixa parat observant
l’ escena amb incredulitat. Tanca els ulls, tot deixant càmera i trípode al
terra. Quan els torna a obrir, ella ha tret el mòbil de la seva bossa i s’ està
fent una selfie de tots dos engaltats
amorosament. No pot ser, però és : és ell mateix i la Marga, ara besant-se
aprofitant la buidor del lloc. Al moment, sent el soroll d’ alguna cosa
rebotant al terra al seu darrera. Es gira i una pilota vermella de goma el
sobrepassa mentre un nen corre darrera ella ; darrera d’ ell, una nena; i al
seu darrera, els que deuen ser els seus pares, tot rialles i felicitat que al
Jules li semblen ara irreals, d’ una irrealitat esbalaïdora quan al girar-se
altre cop, descobreix el banc buit sota les parres, amb ningú assegut
gronxant-se en la tranquil·litat de la tarda.
Mirant d’asserenar-se, se situa. Es torna fregar els
ulls, com sol passar en aquesta mena de situacions. Res, el banc segueix buit.
Això no té ni cap ni peus, pensa amb temor creixent, ella ha de ser en algun
lloc...amb ell. Quan li ve aquest pensament sent una fiblada de gelosia absurda.
No pot ser, murmura, no té sentit.
-Excuse me sir,
are you o.k.? Lost something ? Need help ? –
La parella s’ ha apropat, adonant-se del seu trasbals.
Ell aixeca el cap, sense entendre massa les preguntes.
-Eh ?- que fa girant el cap com si
no fos a ell a qui es dirigissin . Llavors, veient que no és així, se’ls queda mirant
un moment i després a la seva bossa amb el material fotogràfic per finalment,
recuperar amb la mà el trípode i la càmera bruscament, per tot seguit pitjar el
botó de la pantalla per veure les darreres fotografies fetes. Un altre terrible
pensament l’ha assaltat. Certament angoixat, mira la darrera fotografia feta i
un sospir el fa tornar a la realitat : ella segueix allí, dins el seu ull de
peix.
- Oh, nothing,
really nothing...I think I found it...thanks,thanks...I must go now... – contesta amb veu entretallada
mentre ho arreplega tot i arrenca a caminar amb presses cap a la sortida del
mirador, no sense abans mirar al mar altre cop, sense sort. Les esteles semblen
haver desaparegut en l’ imperceptible moviment del sol.
Baixa pels carrers costeruts i estrets, d’ empedrats
que el fan entrebancar tot sovint, amb una idea fixe : abans de pujar al
mirador han dinat en una placeta de l’interior del poble. Mentre baixa es va
centrant, nerviós encara : el poble existeix, els carrers costeruts també, el
dia d’ Agost, la càmera i el trípode...es para i es mira la roba, la mateixa
samarreta del Baterbly amb la coneguda frase I would prefer not to do, pantalons curts, les mateixes sandàlies...es
toca el rostre, sí , la barba també hi és, les ulleres al cap, les butxaques
amb les claus del cotxe que han llogat pel matí, la cartera...es mira el carnet
de conduir, les targes, els diners, el compte del restaurant...sí, dos dinars,
les begudes, el cafè per a ell i el te per a ella... és ell, sens dubte, però
sense ella.
Arriba a la part de sota del poble, suant. Gira el cap
per recordar, torna a refer el camí fins que finalment descobreix la placeta
amb el restaurant i la mateixa cambrera, servint les taules. S’ hi dirigeix
ràpidament :
-Per favore,
signorina...-
Ella el reconeix de seguida :
-Ah, signore
Bartleby...Io preferirei non farlo – afegeix amb complicitat.-
Se’ n recorda ! Durant el dinar han estat fent broma amb
la frase estampada a la seva samarreta, ella és estudiant de literatura anglesa
i coneix Melville i la novel·la. Amb la Marga s’ han fet quasi bé amigues.
¿I no l’ ha vist pas, a ella ?, que li pregunta. L’ ha
perdut de vista a dalt el mirador i no la troba...Ja és estrany, li diu ella
tot mirant-se l’equip fotogràfic que carreteja en Jules – es
mira el rellotge i
afegeix en un anglès modèlic :
– Després de dinar han tornat i han fet un gelat i
després han marxat cap allí... -diu tot assenyalant un carrer per on no havia
passat, a l ‘altre costat de la plaça. –¿ Que ha anat a buscar l’ equip
fotogràfic al cotxe, potser ?- afegeix assenyalant el trípode i la bossa. Llavors,
ell es queda parat mirant-la com qui no entén res, però s’ acomiada amb un grazie mile i surt disparat cap al
carrer assenyalat.
El carrer és buit, el sol l’ il·lumina tot partint-lo
en dos. Al mig, hi ha una petita glorieta amb un petit sortidor que trena l’
aigua en dolça caiguda cap a la seva base, de fons maragda. En Jules,
desesperat, s’ atura esbufegant. Tot aquell equip fotogràfic pesa com un mort,
no se’ n sap avenir com pot traginar-lo amunt i avall tot el dia. S’ asseu i
sospira. Mira l’ aigua, que cau cristal·lina i transparent. Atansa una mà a l’
aigua, que el sol il·lumina creant bassetes brillants. Es mulla la cara i els
ulls mentre una brisa entra pel carrer, d’ un cap a l’ altre.
-Marga- murmura.
Obre els ulls, mentre sent un home cridant no gaire
lluny d’ allí. Gira el cap una estona en la direcció per on semblen provenir els
crits; després, sent la seva veu darrera d’ ell :
-Nen, que has fet que vens tant suat ? Si que...- Ella
no té temps de dir res, perquè en Jules, pensant en impossibles, l’ abraça amb
força tot murmurant el seu nom.
-Marga, Marga...si tu sabessis el que he passat...-
Ella l’ abraça també, tot mirant de calmar-lo per demanar-li tot seguit una
explicació, mentre fa una ullada a la càmera i el trípode i la bossa amb tot l’
equip fotogràfic.
-I això, qui s’ ho ha deixat aquí ? – Ell, llavors,
aixeca el cap del seu ventre i es mira la càmera.
-Com, que qui s’ ha deixat això aquí ? . Tot aquest
equip és meu...mira, la càmera, els nous objectius que em vaig comprar, l’ ull
de peix, no recordes la foto que t’he fet al mirador ? Ha estat just abans de
que...-
- Un moment Jules, para que m’ espantes. Què dius d’
un ull de peix ? Si allí dalt ens hem fet una selfie i encara gràcies, si tu odies tothom que va amb les càmeres fotografiant
a tort i a dret-
Ell se la mira i no s’ ho creu. Però si li encanta la
fotografia ! I aquella càmera és la nineta dels seus ulls...sinó mira, mira...i
acte seguit agafa la càmera i cerca la darrera foto feta, la d’ ella al mirador,
per demostrar-li que no té raó.
Però des de quan una dona no té raó ? En Jules troba a
la darrera foto una dona, sí, però no és la Marga. I sí senyor, és al mirador,
però es tracta d´una senyora més aviat grassa asseguda tota cofoia al banc
de les parres - i ara que s’ hi fixen bé amb el zoom, amb pèls a la barbeta- Ell,
llavors, es queda palplantat allí, sense entendre res. La Marga li diu que li
ha tocat massa el sol avui, i que potser aquell gelato di liquirizia no li ha acabat de baixar bé. Que val més que
marxin. I la càmera ?- que pregunta ell. Però en aquell precís moment, els
crits s’ apropen i un home, amb un mocador eixugant-se el front de suor,
apareix a l’ altra punta del carrer cridant :
- Eh ! cosa fai con la mia macchina, cretino ?-
I fent cas al sentit comú de la Marga, en Jules li
agafa la mà que li ofereix i marxen, com
qui diu, volant d’ aquell poble.
Ells dos, tot sols.
2 comentaris:
He començat per l'escrit de dalt, equivocadament, perquè no havia vist aquest. He de recomençar...però em semblen inquietants me'ls llegeixi del dret o del revés. Conviden a llegir-ne un tercer i un quart i...
Per cert, veig un poble acolorit de Cinque Terre. Clavat.
No, i ara, no son pas inquietants, només ha passat que el primer es va doblar i va tirar per un altre costat.
Pensava en Itàlia, sí, i he anat aqui on dius...hi hauré d' anar, algun dia.
Jo vaig estar a un poble de Sardenya, Castellosardo, que també té el seu què.
( almenys així viatjem una mica ).
Gràcies,
Publica un comentari a l'entrada