Dietari d' un llibre en blanc ( I )
La
darrera cosa en què vaig pensar a escriure – quan se m ‘ acudia d’ escriure
alguna cosa dins l’ ofec del dia a dia -, era sobre la cadira de la cambra de bany . Vull dir
abans del naufragi, es clar, i en aquest sentit penso que no tinc perquè no
deixar de fer-ho, a pesar de trobar-me en aquesta nova situació, aquí, rebent
la llum d’ un foc tendre en comptes de davant l’ ordinador sota la llum càlida
d’ una làmpada. Fet i fet sempre he estat un amant de l’ ordre i aquesta fina
línia que és el pensament cal mantenir-la ben endreçada, per evitar de que es
trenqui. I parlar del que m’ ha passat avui seria més avorrit que parlar de la cadira, si un ha
llegit alguna cosa sobre nàufrags, condició aquesta on ja hi haurà temps per
escriure alguna cosa, si tinc prou tinta i llibre per fer-ho.
Bé
doncs, el cas és que de la cadira en qüestió ningú mai n’ havia fet massa cas,
a casa ; de fet i que jo recordi, no havia estat tema de conversa ni quan la vaig pintar ara
fa uns anys, perquè ho vaig fer juntament amb la banyera, una relíquia de
principis de segle XX que va acaparar la lògica atenció només d’ anomenar-la.
Tots els mobles i estris diversos de casa – des de la taula de noguera massissa
de tres metres i mig del menjador que l’ àvia Dolores tenia al mas d’ Arnes
fins a la famosa forquilla per batre ous de la iaia Josefina – tenien la seva pròpia història, per petita
que fos. Casa meva era un compendi d’ objectes acumulats per diverses i variades coincidències i raons al llarg de més de
cent anys d’ història per la meva extensa família ; aquella cadira, però,
semblava tenir un origen incert, però d’ una antiguitat evident, tot i la seva
simplicitat de llistons regruixats manualment, irregulars en alguns punts,
bastint un cos d’ esquena estreta i davant més ampli unit per un seient de
palla lligada de manera tradicional ; llistons arrodonits, sempre amb una corba
senzilla, com la clàssica corba de porta catalana, allunyada de tots els
relleus d’ altre tipus de cadira més ornamentada : aquella cadira tenia tan sols alguna sanefa en les potes que semblava evocar fines cintures femenines,
discretament modelades. Si en coneixia tan bé els detalls és perquè estava
situada just davant del wàter, lloc on habitualment deixava jo anar – en el bon
sentit de la paraula - la meva vista i pensament mentre deixava fer la feina
calmosa als meus intestins.
La
cadira era imperfecte, d’ una imperfecció perfecte, si es pogués dir així : qui
fos que l’ hagués fet, el fuster amb la seva habitud de fer cadires com
aquella, havia aconseguit millorar-ne el
disseny amb el temps, cisellant una corba, una sanefa, un tornejat
simple, lleugerament el·líptic, com el de les quatre barres que lligaven els
dos travessers de l’ espinada de la cadira, els més bastos de tots, com tallats
a cops de formol vell, directament i sense polir . Sovint havia pensat si
aquells quatre llistons no fossin pas branques d’un arbre, amb algun evident
significat, algun secret amagat dins la simplicitat d’ una cadira lleugera,
fàcil de manegar, discreta, de comoditat austera, una cadira de les que es
treien al carrer a les nits d’ estiu per prendre la fresca i fer-la petar amb
els veïns. Ara, pintada d’ un color crema que li dona una dignitat que l’ antic
verd esmicolat de rascades semblava ocultar, llueix amb els altres elements de
fusta de la cambra, un petit moble de dos cossos i escambell central amb porta
abatible que dona a un petit cofre ocult a la part superior, i un senzill moble
corbat on llençar la roba bruta, perfectament útil després d’ anys d’ obrir i
tancar-se no sé si milions de vegades, però si que moltes, les suficients per
adonar-se de que tota aquella feina de fuster denotava la solidesa d’un ofici
sovint humil però d’ una finesa que calia apreciar en un canto arrodonit, una
frontissa ben posada o el saber donar a un moble tota la utilitat pràctica
associada a una fusta tan utilitzada com la del pi, quan el pi era com el
bacallà, fusta i menjar de pobre. I el temps, pel contrari i amb una simple mà
de pintura, em feia adonar de que
aquella cadira havia estat de sort d’ acabar en aquella cambra de bany, donant-li
un aire prou adequat dins la llar que l’ habitava, potser amb la seva història també, que
tractava de recuperar tot observant-ne les seves formes, d’ una elegància de
Ventafocs, suficient almenys per explicar-me alguna cosa, des del record retornat
en una illa deserta com aquesta on em trobo.
Potser en podria mirar de fer-ne
una, de cadira, si estic prou temps aquí. No hi tinc res a perdre si ho provo.
Una bona cadira lleugera per poder gaudir de la fresca de la nit, escoltar la
seva veu sempre plàcida i parlar a cau d’ orella, fluixet per no semblar boig,
a alguna estrella perduda, que segur algú altre estarà mirant, ves a saber on.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada