L’
home entra a la llibreria, amb presses. Hi ha gent esperant, sense fer cua, doncs l’ establiment no dona per un luxe com aquest ; la majoria agafa els
diaris i espera allà on pot estar-se
dret sense fer massa nosa. L’ home, però, s’ ho fa anar bé, només vol fer una
fotocòpia. Per a la funerària, afegeix. La mestressa sembla que sap del que li
parla perquè li diu que per la funerària en son dues, de fotocòpies. S’ ha
quedat parat davant meu, tapant l’ exigu pas cap al fons de la botiga just
enfront de la caixa. La
propietària, amablement, li diu que primer va un altre senyor, que fa estona
que s’ està esperant. Assenyala un home bigotut i baix, de cabells grisos
cenyits al crani com un casc i ulls petits, buits, que semblen no mirar enlloc
ni ningú ; un home gran, potser no tant gran com l’ altre, del qual li albiro
l’audiòfon a l’orella dreta i una gorra tapant-li la calvície la visera de la
qual li cau cap un costat amb aire de macarró portuari. Penso en “La llei del silenci”, mentre em fixo en
la gorra i la butxaca dels pantalons grisos, d’on sura a la seva vora una taca
difuminada d’ un to de color marró llefiscós, produïda pel temps , la mà i la
manca de suficients rentats . D’ una de les travetes pel cinturó hi té lligada
una cadena amb tanca de ganxo que penja fins amagar-se en una butxaca més
petita; als peus, unes sandàlies de frare d’ aquestes que es porten ara, mig tapades
pels camals que moren mig arrossegant-se pel terra. L’ home estira el braç cap
al bigotut, amb un clar, clar, faltaria
més. Aquest, situat al centre de la botiga de fa estona, al mig del pas
sense gosar moure’ s massa, una mica avergonyit per ser ara el focus d’atenció
inesperat, demana un sobre, amb veu baixa sense quasi bé obrir els llavis.
Em
quedo sorprès. L’ home bigotut només vol un sobre i ha esperat estoicament dret, immòbil com una estàtua en mal lloc, una bona estona només per això. Mentrestant ha entrat més
gent, entre ells un home jove, vestit d’ esport, amb dues monedes a la mà i un
diari a l’ altra. El clàssic comprador amb l’ import just. La mestressa se’ l
mira i em mira de reüll a mi, mig tapat per l’ home de la gorra. Tinc temps,
així que li faig cara de tranquil·la que
ja em va bé, d’ esperar. Treu un sobre d’ un calaix. ¿ Así le va bien, sobre de carta ?, que li pregunta. L’ home somriu
davant la vista del seu objectiu, el bigoti s’ amplia com si s’ obrís un teló,
els ulls s’encenen i afirma amb el cap : Sí,
de carta. L’ home, dedueixo, escriu cartes. Em fixo en les seves mans quan
arreplega el sobre, son mans fines però de dits llargs i forts, cuidades. En
paga cinquanta cèntims. Com fa cinquanta
anys, que penso. Dona les gràcies educadament i marxa, el sobre a la mà. El
segueixo amb la mirada, algú l’ hauria d’ aplaudir o donar-li uns copets a l’
esquena, com a un campió. Però la gent badalla, fulleja revistes, mira el mòbil
i es clar, espera. I jo em quedo amb el vers de la carta esquinçada al vent i penso en la protagonista de la pel·lícula en blanc i negre tot
tornant la vista als pantalons grisos de l’ home de la gorra i a la cadena que
li penja.
De
seguida i sense perdre un minut, la mestressa ja ha obert la tapa de la
fotocopiadora, col·loca el carnet per fer les còpies de la funerària i de pas
cobra l’ import just del client que ja sap que passa això, els diumenges al
matí en una llibreria de barri. Un llum verd esperança llisca dins l’ aparell ;
quan acaba, obre, treu el paper, el gira i, hàbilment, situa el carnet girat a
l’ altre punta mentre tanca altre cop i torna a pitjar el botó : la fotocòpia
surt impecable a dues cares. Encara m’ impressiona ara, veure com se’n surt la
mestressa, de fer una fotocòpia a duess cares d’un carnet d’ identitat. Si ho
hagués de fer jo, li gastaria tot el paper de la llibreria.
A
la porta de l’ establiment, dues veïnes es troben i xerren ; un nen es cola
entremig i mira còmics : això feia jo a la seva edat. I de més gran, mirar la
filla del llibreter, un parell d’ anys més gran que jo. Un primer amor,
tendríssim, reservat pels matins de diumenge. Mentre penso en què s’ haurà fet
d’ aquella noia giro el cap, perquè em criden. L’ home de la gorra busca diners
a la butxaca llardosa, una bonica metàfora per anotar al breviari. La mestressa
em diu si seran els diaris. I el conte de
la Pilarín, afegeixo. Al fillol li agraden. L’ home de la gorra pregunta : cinquanta, dius ? Seixanta !, li diu ella vora l’ orella de l’ audiòfon mentre agafa
el conte de sota el mostrador i me’ l dona. Ell se la mira , somriu burleta, i
paga. Sembla una història repetida cent vegades. Se’ n va, amb presses, no sé
si a la funerària.
Pago
amb bitllet i busco els dos euros que em falten . La mestressa busca alguna
cosa dins la caixa i quan li allargo el
que falta se’ m queda mirant, estranyada. Dotze,
m’ ha dit, no ? – li dic jo. Ella llavors se n’ adona i em diu que,
efectivament, estava buscant el meu canvi. Em dona les gràcies i després encara
se’ n recorda de tallar-me el cupó mentre la vista se li’n va ja al proper
client.
La
mestressa no ho sap potser, però ja no queden masses llibreries com la seva.
Amb un adeu que no sent ningú, encara espero, al sortir, veure aparèixer l’ Eva
Saint Marie, que ha estat flotant inadvertidament en l’ ambient de la botiga, enmig
de cap silenci. Potser encara és al llit, a aquestes hores.
2 comentaris:
Em sembla que t'ha traït el subconscient...era l'Éve Marie Saint i no la Santamaria!! Jo, de tota la vida prefereixo en Marlon Brando.Potser si el veiés darrera el taulell m'aixecaria ben aviat al dematí el diumeng i compraria l'ABC, la Razón i el calendari de l'ermità.
Marlon Brando...deixa que rumïi...actor de cine, oi ?
Publica un comentari a l'entrada