M´aturo
davant un casalot tancat amb pany i clau, vell, encaracarat i
altívol, amb els porticons clàssics de fusta grisa sense repintar,
les parets d´un gris mort, tot plegat lleig però molt francès. A
França els masos són forts. En canvi, i no gaire lluny d´ell, un
asfalt nou porta a una nova llar, d´arquitectura mot més baixa, mig
amagada entre els arbres; bonica, polida, moderna, amb un pati molt
gran, fet i fet un prat, d´herba mil.límetricament segada. La vivenda d´algú
acostumat a viure dins la pulcritud d´un bon pis a Perpinyà o a
Barcelona. El contrast em fa dubtar uns segons : m´imagino una
àmplia xemeneia dins el casalot, amb troncs repicant brases
trencant-se de tant en tant ; un parell d´espelmes il.luminant una
estança de sostres alts ; una cadira de respatller alt ; una copa de
vi; un gos ben gros dormint la becaïna. I pluja a fora. Per contra,
dins l´altre casa només hi puc imaginar una altre mena de solitud,
això si, acompanyada d´una tardor de tons ocres i bells, acolorits
com els d´una fotografia retocada de contrastos i brillantors.
Tracto d´imaginar-me una altre escena, i tanco els ulls. Quan els
torno a obrir, em passen pel costat dos nens corrents i al darrera,
una parella xerrant. Les seves veus i crits són també molt nítids
i malgrat tot, no existeixen. La claredat és dins l´aire que respiro, i va de dins a fora, a joc amb l´acompassament del cor. Llavors, penso que està bé que sigui
així,i agafant la bicicleta abandonada sobre el camí, segueixo.
Més enllà, algun ocell el travessa al
meu pedaleig renovat. El batec torna a ser clar, com el pas de dues
fulles caient amb mansuetud, fruit de la tremolor lleugera de la
branca sobtadament deshabitada. A la Cançó de la tristesa eterna
diuen que s´hi canta :
Que
al cel siguem ocells i compartim les ales;
que
a la terra siguem arbres entrellaçant les branques.(*)
Penso
que no ha de ser molt trista, una cançó amb aquesta lletra.Si d´eternitat es tracta, segurament ho seria la imatge de la meva
figura escolant-se i desapareixent rera les rectituds d´aquests camins, una imatge repetida des de fa segles: un punt que era algú desapareixent sense deixar cap rastre. Els camins, al acabar-se l´eternitat, resten allí, amb els seus
sentinelles quiets i poderosos. Com parents llunyans, m´agradaria
pensar que esperen de bon grat la meva tornada.
(*)
Bo Juyi
4 comentaris:
De França, a part dels cels, que són majestuosos, m´agraden les fileres de plataners que custodien les carreteres a les entrades dels poble. Tu parles de pollancres, potser perquè aquesta és una zona més rural, però és bonica igualment. O més.
En canvi, també trobo que tenen una dèria en pintar finestres i finestrons de colors apagats ( blau descolorit, gris mort- com bé dius-, rosa apagat...) que no és que no m´agradin del tot, però els trobo decadents i aigualits. Infonen una tristesa, de vegades, que no se la mereix el paisatge o la gent que hi viu.
Potser és una manera, conservar-los així de passar a l´eternitat, també.
Quan tot al voltant està envaït pel silenci els petits sons, nítids, són una delícia que ens permet gaudir-los, cosa que en un altre context seria poc probable.
No tenen per costum de pintar-los molt, els deixen força temps decapant-se els finestrons, i tampoc solen pintar massa les façanes. Això si,en general saben cuidar els llocs molt millor que aqui, són més nèts amb tot el que és públic. També hi plou més, clar...
Ara, de tant en tant et trobes amb algun estirabot urbà de colors llampants que déu n´hi do.
En fi, què t´he de dir de França a tú.
Bissous
Si, la veritat és que te n´adones realment per a què serveixen les orelles, els uuls, les cames,els braços...una delícia.
Publica un comentari a l'entrada