Veig
una fotografia d´en Walker Evans. Anys 30,una casa, una família, la
Gran Depressió en cada racó del blanc i del negre. L´home recolza
l´esquena en un dels pilars del porxo. No sembla que l´aguanti sinó
que més aviat sembla refiat que no cedirà. Dues noies adolescents
se´l miren mentre s´arreglen els cabells. Una nena petita mira la
càmera mentre es tapa l´ull dret – alguna cosa li deu picar – i
un nen rera l´home, fent de contra-pes al pilar desmanegat. Els
vestits, parracs. Els peus descalços. Si m´hi fixo més, un altre
peu sorgeix al darrera, ¿ el d´una altre nena ? ¿ el de la mare ?,
no ho sabré mai, em temo. Hi ha un gos, de prim que està quasi bé
no se´l veu.
L´home
tampoc mira a la càmera. Va calçat. Mira alguna cosa que té a les
mans. A primer cop d´ull sembla que miri el mòbil. Penso això i
acte seguit somric i sospiro amb el nas. Avui dia veus molta gent
així, recolzada com aquest home, possiblement amb la mateixa cara de
concentració en el que mira. Cadascú, però, és fill del seu
temps. Si m´hi fixo més, veig que escriu alguna cosa en una
llibreta que no s´arriba a veure. És esquerrà. És veu un petit
full en blanc, potser el més polit de tota la fotografia.
Després
descobreixo que l´home no és el pare dels nens. Els nens són els
fills d´un arrendatari d´uns camps de cotó a Alabama. Llegeixo
que el 60% de la població rural no tenia res en propietat en aquella
època, a Alabama. No tenir res és això. L´home del mòbil es diu
Floyd Burroghs, i els nens porten el cognom de Tingle. Hi ha una
fotografia de la dona del Floyd. La dona d´en Floyd té una mirada
aguda, intel.ligent. Traspassa el seu temps per dir-me que segurament
ella tindria un mòbil també, si visqués allí i ara. No em diu res
de lo dur que és viure, de la gran sort que tinc de viure en un món
on tothom té tantes coses. Després mira de somriure. Porta un
vestit molt bonic. El seu nom és Emma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada