" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


14/6/10

D´una branca i d´un ocell

.

T´has creuat al meu camí de retorn, a l´hora en què els jocs de llum enllomen les golfes del bosc i eixamplen com puntes de fletxa les negres obagues. Despistat, et segueixo el vol, escolto les teves ales en l´avenç del silenci nocturn, fins la branca morta d´un arbre mort. T´hi arrepenges en l´aparent fragilitat d´unes potes com escuradents, amagues les ales protegint-te el llom, i et quedes mirant al nord.

La llargada dels dies ha arribat al punt en què aquella, està premeditadament concebuda per gaudir dels llargs capvespres. És natural, per tant, aturar-se a la pedra per on transita el corriol a mig aire, deixar la petita motxilla a un costat i observar el teu capteniment solitari. La vista és bona : els roquetars aquí formen una zigazaga on despunta al fons el Paller de tot l´any. Tu mires, però, al nord, on la nuvolada és més fosca. Fa poc vaig aprendre a un llibre que pots saber d´on bufa el vent segons com es col.loca un ocell sobre una branca. M´adono doncs, de la lleugera brisa de sudoest que encalça el teu plomatge de popa, aquest ventet de dubte raonable davant les tronades albirades sota un estol de núvols negres llunyans, a ponent,ara fa un parell d´hores. Tens el cap cot dins el pit, el bec llarg i fi d´estilet ben premut com una agulla. M´adono de la funcionalitat d´una branca seca i morta, em recorden les que es fiquen a les gàbies grosses dels ocells, vistes en algun parc a l´estranger. O era al zoo, potser Fa molts anys que no vaig al zoo.

Em pregunto, mentre trec la càmera xino-xano, en quina gàbia estàs tancat tu, sol, sense piular ni un moment – no busques qui et faci companyia, o ja és tard per fer-ho ? -. En el fons, m´agrada veure´t sol. Amotllo l´objectiu llarg a la càmera, en silenci. Acoplo la visera rodona pels contrallums, tot i que gairebé no fa falta. Em dónes temps, i jo te´n dóno a tu...no tinc pressa per fotografiar-te: al final del dia no hi ha presses i la gàbia és tan gran... Quan finalment t´enfoco i apropo el joc de lents cap al blau del cel, veig dins l´obscuritat el relleu simple del teu cos solidificat al de la branca contorsionada pel seu darrer alè. El conjunt és estranyament bell, negre retallat sobre blau. M´agraden aquesta mena de contrastos, són com hipnòtics. Prèmer el disparador resulta fàcil. D´aquest lleu moviment de dit, alguns beneits en diuen inmortalitzar. Un instant no es pot inmortaltizar, per la senzilla raó de que és això, un instant. Seria com una poesia...però tampoc hi entenc massa en poesia. Potser en cercaré alguna d´algun poeta solitari, com ara tu dalt d´aquesta branca.

Tanmateix, no prèmo més. Estic segur que aviat tocaràs el dos. Ho fas de seguida. L´acord sembla tàcit, i jo compleixo els termes finals de la meva part : guardo els estris, m´aixeco, miro la branca buida i marxo jo també.

Jo som un home que camina
Jo som només un gra perdut dins l´era
Ocell perdut, el sol ocell del dia

Josep Sebastià Pons ( "Perla de saturn", 1950 )

6 comentaris:

neus ha dit...

un moment preciós, i explicat de dues maneres excel·lents.

és maco poder disfrutar d'aquestes coses...

Elfreelang ha dit...

Si l'ocell parlés et diria que escrius molt i molt bé....poesia ....ple de poesia...

Macondo ha dit...

Caram estranger, avui em sento com aquest ocell amb totes les paraules que expressen un món de sentiments; has sabut immortalitzar un instant d'una vida.

PS ha dit...

Ahir a la nit me´n vaig anar a dormir amb un poema sobre un ocell i avui al matí em trobo amb una prosa poètica de primer ordre.No sé què deuen tenir els ocells que ens captenen. Les ales? O aquesta saviesa innata de saber d´on bufa el vent i alçar el vol en el moment precís?

(Te´l deixo aquí, per si no el trobes:

L´ocell

Picant la clova freda d´una tarda d´hivern
Glateixes per esixir, petit ocell de foc.
Veig la teva ala blava contra el gris de tristesa.
Vola, ocell, no t´empolsis d´un toc de melangia.
Amunt, ales lluents. suspès en la claror
Canta ocell, l´aigua antiga, remor de fonts i fulles.
Sota la nuvolada de la tarda i del cor
abeura´t en la llum més profunda i sonora.
Per mirar i per plorar hi ha els ulls, i per somriure.
Tu neixes i et debats per un destí més clar.
Lluny de cloves de plany, veu de cançó florida.

MAA-Columnes d´hores

No és el mateix, però tot és poesia)

Estranger ha dit...

Hola, Elur. Em vas dir que si sortia, ho disfrutés una mica per tu. Bé, el resultat és una mica-bastant gràcies a tu, també. Potser no haguera sortit, al capdevall. Ara estem més en paus encara. Gràcies.

-----------------------------------
Moltes gràcies, Elvira. També és una mica per tu.

-----------------------------------
Inmortalitzar no sé, però si et sents com un ocell una estona, ja em dóno per satisfet. Moltes gràcies, Macondo.

-----------------------------------

L´ocell té la sort de volar. I nosaltres la de volar amb la imaginació.

El poema és molt adient,"senyu". Començo a gaudir de la MAA. Sàpiga que li agraeixo molt i que ja vaig fent els deures.

Bonjour a votre mer.

neus ha dit...

home, ja m'agrada tenir una mica de culpa en coses com aquesta, ara d'això de que estem en paus... tinc la sensació de que jo te'n dec més d'una i de dues... ;*