" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


10/11/12

Vora la llora...


Deia la Maria, la masovera, que vora la llora el rovelló plora. En una raconada, a sotavent, llueix damunt el seu barret un vermell de conte d´Andersen, poc a to amb els terres plens de fullaraca tenyint colors ocres, de pinassa xopa , de troncs nuats d´escorça empedreïda, negres de pluja ; d´olors flagrants alliberades, perfumades d´oblits ancestrals eixint del terra embafat d´humitat, espès i talment lleuger com l´aire que es respira, distribuint oxígen pel sotabosc on la llum del sol penetra com assenyalant terres promeses, allí on jauen les vistes a sobrevent, on les velles feixes de pedra encara ensenyen què és això del pas del temps, de les faixes i les espardenyes, del davantal i les mitges fosques de la Maria, la masovera.

Llueix la llora, envernissada i lluent. A la vora, més avall, concedint-lis la frontera des d´on els vigila, sota l´arbust, es confonen tres esclata-sangs amb els colors de la terra. La bóta és a un pas d´esclafar-los. Camuflats de verd i roig, sorgeixen de repent com una visió preuada, de tresor amagat, arran, molt arran de terra, trencant- la amb una estirada de forces conjuntes, un retrobament als mateixos cels de tardor, aquests que les orenetes desconeixen com ells mateixos desconeixen el que és l´estiu , l´hivern o la primavera, o aquesta cosa que encara recorden les feixes. Segreguen el nèctar d´aquest bosc pentinat de mediterrani. Netejats sense aigua, amb una mica d´oli i sal, l´all i el julivert, sense temps per oblidar res de la seva jove ancestralitat, s´endinsen al paladar essent un tros de pi, d´alzina, de bruc, d´arboç, de pluja, de vent...d´alguna llàgrima també, regalimant pel seu cos quan plora. Per la tardor tot el bosc plora i se surt d´allí amb el cor moll i benigne, amable de solitud compartida.

N´hi ha més, al voltant. Deu o dotze, ben distribuits. Els més xics es deixen per qui hi volti d´aqui uns díes. L´esclata-sang tenyeix els dits del qui el posa al cistell, com si estigués cometent un crim sense càstig, un crim on els culpables són els sospitosos habituals, tan avessats a fer-ne publicitat amb falsa modèstia i eufòria continguda. El cistell sempre que és ple,  fa goig de veure, d´olorar, de tocar. Sempre arriba un dia, aquest dia dels quinze graus del migdia, de la pluja de fa els vint díes, en què tot arriba. La llora es vesteix de festa, i ben a la vora, el rovelló plora.

I sempre penso que alguna cosa dolenta m´ha de passar llavors, perquè no pot ser tenir tanta bona sort en un sol dia.







8 comentaris:

Macondo ha dit...

Caram, caram! Quin cistell més ple, cada any ens fas una envegeta. Avui precisament n'he menjat, però com l'any passat: comprats i cuinats a la brasa sense all i julivert.
La bona sort, t'acompanyarà, com a mínim tota la setmana.

PS ha dit...

Fa una olor boníssima aquest post.
No cridis el mal temps, és possible tenir un dia rodó i tu el vas tenir, és per celebrar-ho.

Com que ahir a la nit ho vaig veure i em moria d´enveja (jo només en vaig trobar un!) avui no m´he n´he pogut estar i he deixat mig sou al mercat: rovellonets de botó, rossinyols de pi i camassecs.Ara vaig pensant si els faig "juntos o revueltos", masover.

Estranger ha dit...

Esperem tenir-la. Sense all ni julivert ? Almenys una mica de sal i pebre...

Estranger ha dit...

Ja veig que algun any hauré d´anar al mercat a vendre´ls. Bé, mai se sap, i el rovelló va cotitzat...però esperem que no, preferiria regalar-los, que és el que faig normalment - uns quants però, me´ls menjo, no pensessis pas, masovera -.

Anònim ha dit...

Per lo menus...amb sal i oli...deliciosos!

neus ha dit...

"Per la tardor tot el bosc plora i se surt d´allí amb el cor moll i benigne, amable de solitud compartida."
Quina frase tan preciosa Estranger!

Aquest any no he anat a caçar bolets cap dia. No m'he passejat pel bosc ni res. Aquest any que no tinc res que em lligui i m'impedeixi anar-hi. Quin desastre.

Espero que els déus et siguin propicis i que després d'una cosa bona te'n vingui una altra.
Bona collita i bon profit ;*)

neus ha dit...

Després de llegir-te m'he ben abillat i me n'he anat a rondar pel bosc. Quina bona olor que feia i era tot per mi i per les bèsties que hi són sempre.
Quasi sense voler-ho he tornat amb un bon grapat de trompetes. Quina patxoca!

Estranger ha dit...

Vaja ! Això és una bona notícia, abillar-se per anar al bosc - t´has posat guapa, suposo, que hi cada bèstia, pel bosc... -. Aprofita les bones coses que tens aprop ara...i el temps per fer-ho, segur que te´n sortiran bones idees. A mi em va bé, de tant en tant.

I la sort, bé, ja m´ho pensava jo. Dilluns em vaig llevar amb mal de panxa i fins avui el riu no ha tornat a cabal, més o menys. Un parell de camamilles més i com un roure altre cop ( ja m´agaradaria, ja... ).

I res, que la lluna ja va canviant. Cada dia, per sort, és diferent de l´anterior.