I
jo anava escoltant la història aquesta que m´explicava en Dan L.,
que és el que fa aquests suplements d´ivori per guitarres. Llavors
– continuà ell - el paio aquell va pensar un dia : i perquè no
demanar una taula d´aquell arbre per un estudi climàtic ? Vosaltres
necessiteu fer un estudi climàtic, de ben segur. I va pensar que la
seva dona els hi podria plantejar aquesta possibilitat als seus
superiors. I el que va passar és que li van respondre que si, que
necessitaven una taula d´aquell arbre per fer un estudi climàtic. I
voleu saber quin tipus de cor tenia aquest fabricant de guitarres que
es va presentar voluntari – aquesta part no sé si és del tot
veritat ( en David esclata a riure, mentre ho explica ) – però el cas és que els va conduir
fins allà dalt per treure tres taules de fusta : una per l´estudi i
les altres van anar al camió d´algú altre i d´allí a algun altre
lloc...potser... a la seva botiga.
I
va començar , doncs, i va fer unes tapes...sabeu com es
fan...s´asseca la fusta i llavors es tallen unes llenques a mida i
es seleccionen, perquè, sabeu, el gramatge sortint pot tenir
alguna cosa en unes i en canvi d´altres són realment bones.
I...quan vaig escoltar la història del Dan L. jo li vaig preguntar :
“pots trucar-lo... calla,no , li vaig dir si em podia donar el
número de telèfon d´aquest home per...i ell em va dir : “ No,
no...no crec que ho faci, no voldrà vendre segurament...”. “ Bé,
pots preguntar-li, almenys ?” . I ho va fer. La contesta arribà,
no volia vendre perquè ell , bàsicament, la volia fer servir per
fabricar les seves pròpies guitarres. El cas és que a mi em
resultava pesat d´haver d´estar insistint tant, així que li vaig
enviar un darrer missatge explicant-li que tenia una bona oportunitat
de que em fessin una guitarra només pels materials i li demanava que
fixés un preu, el que fos. Ell em contestà que el preu seria molt
més alt que el que es paga per una feina normal,i jo vaig tornar a
insistir : "si, però quan de més ?" Finalment ell em va donar una
xifra, xifra que a qualsevol li hauria fet exclamar : Oblida´m !.
Però jo li vaig contestar : Perfecte, em sembla perfecte. Aquí tens
els diners. L´home de seguida va exclamar : Però què dius ? No puc
vendre a aquest preu, si només es tracta d´un tros de fusta ! .
Però jo li vaig dir que ja estava prou bé.
Així
que vam enviar la fusta al James Olson a Minnesota. I ell em va
trucar uns dies després per dir-me : "David, em sap greu dir- t´ho
però aquesta fusta no crec que sigui d´Adirondack, he vist molt
Adirondack a fires i mostres i no n´he vist mai cap amb un
creixement com aquesta. Segur que és una fusta bona i et faré la
guitarra, però no vull que et sentis enganyat". Jo li vaig contestar
: bé, vols saber com s´ha esdevingut tot això ? I li vaig explicar
tota la història i ell, escèptic, em va dir : "Bé, l´única cosa
que puc fer és portar una mostra a un amic que treballa a la
universitat perquè l´analitzi, tot i que no crec que"...o.k.,o.k.,
li vaig contestar, porta la mostra al teu amic i fes el que hagis de
fer.
Unes
quantes setmanes després, vaig rebre una trucada de James Olson : "Ei
hola, aquí en James...escolta, només per curiositat, no podries
donar-me el nom del paio que té aquest Adirondack ?". Li vaig dir : "Noooo.- riu sonorament al explicar-ho - No es ven". Però jo tenia una tapa, una tapa com aquesta, un
tros d´Adirondack que havia crescut molt lentament. I en va sortir
aquesta guitarra, que sembla un vell violí. I aquesta tapa
d´Adirondack el que fa és que el so sigui molt bo, molt brillant.
Aquesta fusta dóna una definició en la freqüència més alta que es
tradueix en un so clar i preciós, sabeu ?
I
normalment – en David comença a tocar altre cop – jo toco tapes
de cedre Olson perquè a mi m´agrada l´escalfor del so quan aquest
es trenca al tocar, normalment molt ràpidament. En aquest sentit , el
compensa. En canvi, a l´agafar aquesta guitarra, ella m´està dient
: Ei, que jo sóc un arbre que he trigat molts anys a créixer, què
esperes de mi ? Llavors és quan intervé la freqüència de la nota,
és a dir, la nota té un recorregut de principi a fi que amb aquesta
guitarra es materialitza molt més profundament. Té alguna cosa
especial. I el que m´enamora d´aquesta guitarra és l´espectacular
herència en termes de fusta i la senzillesa en com es vesteix amb
aquesta forma. És com una mena de màquina mil.lenària o alguna
cosa semblant... saps ?.
I aquesta és la història de la guitarra que em va fabricar en James Olson l´any 1996.
( David Wilcox és cantant de folk )
I aquesta és la història de la guitarra que em va fabricar en James Olson l´any 1996.
( David Wilcox és cantant de folk )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada