L’
intent d’ escriure sorgeix arran d’ asseure’ m al penúltim graó de l’ escala
del baixador, sota la figuera gran que creix a l’ esquerra. A la dreta, la
tanca de l’ hort del Vives, mig abandonat, on l´emparrat creix inalterable ,
fruint pàmpols a mansalva, agermanant els verds a banda i banda del passadís ;
en un punt, s’ estira el fil del jonc d’ una branca per unir-se al de la
figuera : la parra necessita on agafar-se i quan no pot fer-ho, mira d’ entroncar-se
ella mateixa. La necessitat de l' escriptura té una mica d' això. És cridaner, d' altra banda, el contrast relligat sec i fort del seu tronc principal amb tota la tendresa de les tiges
membranoses sorgides com per art de màgia, estirant-se per totes direccions . També així és l' escriure, quan tot rutlla. Pel
contrari, la figuera manté un esquelet que l’ hivern dibuixa amb precisió d’
arquitecte i que la primavera cobreix de fulles grosses i perfumades ; l’
important de tot plegat és a sota, on si es té la sort de disposar d’ un bon
seient i l’ afegit d’ una mica d’ airet – una bona marinada suau que el
passadís llarg del baixador, orientat de llevant a ponent sempre afavoreix – el
resultat és òptim : a bona hora de la tarda et trobes que el cos desfà tensions
i els ulls poden perdre´s al petit horitzó del que és potser un dels darrers
reductes d’ un poble que va ser així durant molts anys, probablement segles.
Podria
tractar-se d’ un tram d’ aquestes pelis independents que es fan avui en dia,
properes a un documental , sense més música que la de la tarda silenciosa
trencada pel so dels ocells travessant les tanques d’ ambdós costats del
baixador, les papallones papallonejant, les veus d’ uns nens xipollejant en
piscines de plàstic, amb l’ edat suficient per jugar a defensar ciutadelles
imaginàries ; i jo respirant la tarda,
assegut perdent el temps, pesant figues... recordant el que un vell fuster em
deia fa anys que a l’ estiu, el millor és ser a sota una figuera. Llavors
viatjava, lluny sovint, cercant el que tenia sota a casa . Ho vaig trobar a Sardenya,
en un camí de ronda ; en un carreró d’ Atenes, envoltat de ruïnes ; sota un
xiprer en una cala de Kerkyra ; en un xiringuito de platja una nit a Acapulco;
vora un dels ponts de Praga o de París, ves a saber ; al Pirineu sempre hi ha
un lloc així, perfumat d’ avet i amb els peus nus dins un riu ; en un jardí de
Viena ; en una platja humida d’ estiu,
vora un far, a Escòcia ; a l’ Empordà, davallant la vall de la Santa Creu. A
tants llocs més...el cas és que si me’n recordo és pel fet d’ haver-ho intentat
escriure, en les nits d’ aquests viatges on la resta potser no importava tant,
o gens ni mica. O res, al capdavall. I on tots aquests moments, tots junts, no
serien més que unes hores, molts d’ ells molt menys dels que em passo assegut
en aquest penúltim escaló del baixador, sota la figuera, on ara un gat, sobtat,
se’ m queda mirant entre els pàmpols de la parra uns breus segons com si jo fos
un intrús, alarmat de posseir només una estona el seu minúscul territori, mig
abandonat, de l’ hort del Vives, del qual no en sé res de fa força temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada