" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


29/8/20

Al súper

 

Al súper s’hi està bé. Porto la llista de compra de la mare, que em fa cada setmana des de lo del confinament. Començo per la fruita i, més concretament, pels plàtans. N’agafava bastants, al pare li agraden. Avui n’agafo menys . Me n’adono d’aquest fet, igual que quan, a l’acabar amb la fruita,  passo de llarg de la nevera per agafar el pot de gaspatxo : se’n prenia una tassa cada vespre, ara a l’estiu. Després venen els Actimels, un pel matí, acabat de llevar, amb la pastilla de Parazatemol. N’agafo sis menys. Passo per la carn, avui xai i llonzat de porc. El tenen maco, en demano dos talls. De formatge, tampoc n’agafo. Havent sopat, en menjava un bon tros. Aigua, llet, begudes...de caldo Aneto en prenia a l’hivern, substituint el gaspatxo de l’estiu. Fa setmanes que no n’agafo però al veure el brick amb el nom ben gros penso en la muntanya aquesta, que va anar a pujar amb quinze anys d’amagat de la seva mare i després vam pujar amb ell cadascun dels seus fills al passar el llindar dels deu anys. Recordo aquells primers passos darrera les seves botes amb pas segur i lent. Cal buscar sempre l’escaleta, em deia.

Segueixo pel cafè, el sucre, l’oli...no necessitava gaire més  per viure. No agafo cap fulla d’afaitar, ni les compreses que feia servir a la nit, per evitar escapaments inadvertits. A l’acabar em miro la llista. La mare ha agafat la de la darrera setmana i ha anat tatxant totes aquelles coses que li agradaven a ell. Jo li he afegit avui un parell de iogurts amb maduixa al fons, que sé que li endolciran la pena.

Ara ell dorm, en una cambra d’hospital. Ens diuen que està tranquil, que no pateix. La sang de mica en mica li va envoltant el cervell. Ahir a la nit, no sé perquè, se’m va desfer un nus que tenia a l’estómac, des de feia una setmana. Vaig pensar sinó és que ja la seva ànima va sortir a fer un vol, se’m va apropar i em va xiuxiuejar arran d’orella que tranquil, que amb nouran-tres anys la seva vida ja era plena. I a vessar.

Avui me n’adono que al súper, ahir vaig començar el meu dol particular, abans no passi res. I ho he pogut escriure.

 

( J.M.B.  6/2/1927-01/09/2020 ).