“Sempre
he preferit el reflex de la vida que la vida mateixa “
F.R.Truffaut
Cada cert temps – i sense abusar-ne massa, doncs
coneixia el valor dels fruits de la paciència – en T. començava a mirar una
pel·lícula d’en Truffaut, a la televisió de casa seva. Creia sense cap mena de
dubte en la relació proporcional del seu nivell intel·lectual, apreciatiu del
bon fer de tot bon artista, amb la capacitat de poder visionar una cinta
completa del gran director francès ; en aquest sentit, directors com Fellini
, Von Trier, Godard, Rohmer, Wenders i d’altres – potser fins i tot Allen
– podien ser una alternativa, però amb tots ells havia pogut a la primera ;
inclús en alguns casos havia entès les pel·lícules el suficient per no pensar de
caure en cap ridícul tot conversant amb coneguts d’aquell mon en el qual es
movia potser massa innocentment , on la pedanteria era una virtut ben
apreciada, com la de poder donar una opinió amb verb obtús però amable,
condescendent com la rialla falsa de una cortesana sortida de la Comèdia
Humana.
Truffaut, però, se li resistia inexplicablement i amb
ell, qualsevol indici de pedanteria en el seu quefer habitualment silenciós
als, podríem dir, ambients socials i literaris que freqüentava cada cop menys. El primer cop va provar amb Jules et Jim,
aguantant tretze minuts i quaranta-tres segons del film, tot just quan la Jeanne
Moreau s’asseu a les escales disfressada d’home ... va pitjar de cop l’stop
, angoixat, amb un temor inexplicable com de buidor, de cansament que el blanc
i negre només feia que accentuar ; imatges d’un passat fet com d’absurd, sense
sentit. Era allò, la famosa nouvelle vague ? El cert era que la
pel·lícula simplement havia presentat uns personatges i res més. La història
tot just acabava de començar. Va pensar potser en el fet de veure una actriu
com la Moreau en la seva primera joventut, en un primer desig vers ella,
intemporal. La idea dels llençols estesos del passat i el futur, llegit feia
poc en una novel·la de l’Olga Tokarczuk, infinits, va passar per la seva
ment. La idea de que segueixen allí estesos era una evidència al veure el
rostre sense arrugues de la Jeanne Moreau en aquella escena asseguda a
les escales vora el Sena. Evidència evidentment falsa, tot i que no n’estava del tot segur . ¿ No era a la
Rosa Púrpura del Caire on el cinema traspassava la realitat ? .
Preguntes com aquesta, reflexions com aquelles, eren prou cabals malgrat no
portar enlloc. Aquella era la finalitat de la cultura, en definitiva,
qüestionar-se coses, jugar a pensar, definir, expressar sentiments, adonar-se
de ?, aprendre. Truffaut va morir jove...
Va provar després amb Els quatre-cents cops,
fins arribar al minut trenta-tres i sis segons ; aquest cop la història del
nano aquell li va interessar, era una història de barri, d’adolescència, era
una història universal, tal vegada com la del Salinger. Va pensar en com
podria dir com la del Salinger de la manera en què tothom donés
per descomptat que parlava del vigilant ... però llavors s’adonà de que no va
poder acabar tampoc aquella vella cinta absolutament captivadora per raons que
no arribava a entendre. Va decidir, doncs, comprar tota la filmografia del
cineasta però cap, cap ni una podia finalitzar-la. Va intentar convèncer
aquells amics seus de fer-ho junts però tots sempre tenien l’excusa
perfecte. Truffaut ? li va dir un...és com si em demanessis de llegir
junts Rayuela ... gaudeix-lo primer en solitud i després, si vols en
parlem ... i li va tustar l’esquena amb delicadesa, compassivament, com si
sabés de què anava la cosa amb el bo d’en Truffaut.
Ho va seguir intentant, sense èxit, sense defallir.
Anava, mica en mica, superant obstacles, visionant més minuts ; sovint feia
trampa, també : seguia el film just on havia aconseguit acabar el darrer cop,
per això anotava en una llibreta el títol amb els minuts corresponents de visionat.
No tenia pressa, s’animava pensant en aquell moment en què podria arribar a passar
per la cara el seu vast coneixement a tota aquella patuleia d’esnobs
intel·lectuals els quals el ridiculitzaven en silenci. El cert és que immediatament
desprès s’adonava, pesarós, de que no entenia res de totes aquelles
pel·lícules. S’avorria, es desesperava, s’aturava. Tenia la sensació de ser com
un d’aquells contes escrits, finalment inacabats, pels quals no havia sabut
trobar un bon títol. La gent, a més, s’havia oblidat d’ells dos. No tenia
sentit continuar. Miraria sèries, ara tothom ho feia i eren més fàcils de
digerir. Però no ho va fer.
L’art s’ha de saber explicar, de vegades. Molts anys
després , un cinema va rescatar aquells quatre-cents cops en doble sessió
continua. Feia molts anys que no anava a un cinema . Hi va entrar sense esperar
res en absolut d’aquell darrer acte de fe. Dins la sala hi havia poca gent; es
va asseure a la mateixa fila d’un senyor ja gran, de cabells molt blancs i
rostre arrugat, el qual li va somriure amb gest de complicitat; els llums es
van apagar i llavors, la llanterna màgica va iniciar la seva pròpia història.
En sortir del cinema, en T. va recordar el títol i la
seva vida. Va plorar, sense ànim d’explicar-li a ningú tot el que havia entès.
Truffaut el somreia des d’una fotografia antiga, vora el semicercle de vidre on
va comprar la seva entrada. Els cops rebuts, ja no li feien mal.
2 comentaris:
El que li passa a en T amb les pel·lícules a mi em passa amb alguns llibres. No sé pas si ho hauré de resoldre a base de cops o deixan-t'ho córrer...
Jo me'ls acabo tots, tot i que a vegades trigo molt. De totes formes, si el llibre és bo, per gaudir-lo s'ha de llegir quan cal. Jo he tornat a llegir força temps després llibres que el primer cop no vaig gaudir gens i que he trobat magnífics després. I al revés.
A base de cops millor que no - pobres llibres ! ;).
Publica un comentari a l'entrada