" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


6/12/09

Travelling

Per casualitats del zapping, ahir a la tarda em vaig topar amb una pel.lícula en una canal de nom tan poc prosaïc com és el canal Intereconomía. Alguna ànima cansada de tants números a la baixa i a l´alça dels parquets bursàtils, caritativa amb els que ploren les seves pèrdues, va decidir emetre "The house of Mirth" ( La casa de l´alegría ), una pel.lícula basada en una novel.la de l´Edith Wharton. Com em passa moltes vegades, la pel.lícula ja era començada, i m´hi va enganxar un llarg travelling, preciós dins un montatge perfecte de imatges i música : una casa buida, els mobles coberts amb llençols blancs, dóna pas a l´exterior, on una pluja enratxada cau sobre les pedres d´una mansió, per seguir el seu viatge a través d´un riu on aigua i pluja semblen tancar un capítol ; aquesta aigua es fusiona després amb la del Mediterrani, amarada per reflexos de llum de capvespre . Finalment, la vista ixent de la proa d´un vaixell, avançant dins un solc trencadís d´escuma blanca, directe a l´inici del següent capítol,que transcórre a Montecarlo. El "Cosi fan Tutte", de Mozart, adoba una posada en escena que em deixa bocabadat ( minuts 1,50 - 5,00 del video ).

Aquestes imatges sense presses són plenes de metàfores visibles, com el ritme d´aquestes pel.lícules, on els diàlegs sovint punyents, carregats de dobles significats, de falses esperançes, es succeeixen linealment i sense pausa, dins una posta en escena preciocista en els paisatges i els entorns, dins els quals es mouen els seus personatges amb aquests vestits llargs i aquests barrets que tant agraden de veure a les dones de certa edat; dins caleses brillants; dins les ciutats emergents de principis de segle; dins les grans mansions per on deambula la cobdícia, la vanitat, la gelosia, i un aire de decadència humana, vinclada als cercles de l´alta burguesía . Escenaris shakeaspearians ideats per una escriptora que els va viure en primera persona, històries de dones enfrontades a les rigideses de classe alta, amors impossibles, drames que acaben com el rosari de l´aurora. Personatges femenins fets a base de sospirs i sanglots amagats, respiracions accelarades, resignacions obligades per gaudir d´una llibertat que les obliga a aïllar-se , i a morir en soledat.

No m´he sentit mai atret per aquesta mena de drames, ni en pel.lícules, ni en llibres. Fa unes setmanes, vaig ensopegar amb " L´edat de la inocència ", i em vaig quedar mirant-la precisament pel mateix tipus de canvis d´escenes, preciosos travellings on en aquest cas, la veu en off del narrador va enllaçant els diversos capítols. Potser hauré d´acabar llegint alguna cosa de l´Edith Warton. El cas però, i resumint, és que en aquesta mena de pel.lícules s´hi respira un aire bucòlic i de permanent "vacanza" que fa adormir-te al sofà sota la mirada llànguida i profunda de la Guillian Anderson ( en aquest cas concret), mentre la pluja i en Mozart, semblants a relíquies d´un altre temps, omplen el silenci del menjador.

16 comentaris:

PS ha dit...

M´he quedat bocabadada amb el tràvelling, amb la pel·lícula,la música, amb l´ambient... tot plegat.A mi sí que m´agraden les pel.lis victorianes, potser perquè també m´agraden els llibres de Jane Austen i les seves heroïnes.
La Edad de la Inocència és una de les meves preferides,potser també perquè la Michelle Pfeiffer i en Daniel Day Lewis són els meus predilectes.
En fi...que no sé amb què estava perdent el temps jo ahir a la tarda...si ho arribo a saber, m´enganxo amb aquesta.

Estranger ha dit...

La veritat és que estan molt ben fetes, són agradables de veure, i els guions tenen molt de suc per treure.I si a sobre hi surt la Pfeiffer...mel sobre...(hojuelas?)

Mel i mató, millor.;)

zel ha dit...

He d'estar d'un humor bo per enganxar-m'hi, però pinta bé!!!!

neus ha dit...

pluja i Mozart, bona combinació per fer una becaine on hi cantin els àngels, d'aquelles de semi-inconsciència.
Si demà poso Mozart, plourà?

PS ha dit...

La Michelle....jo conec la seva germana petita.
No havíem quedat que no eres de formatges, ni tan sols els frescs?

Estranger ha dit...

Així segur que no trigaràs gaire a veure-la, Zel.

-----------------------------------

Si poses Mozart potser s´obrirà massa el cel i tot, Elur. Millor alguna d´en Wagner o Beethoven ( aquests hi estaven més avessats ).

-----------------------------------

El mató per mi no és un formatge, A. I si ho és, la mel en fa desaparèixer les seves dolceses formatgístiques.

La germana petita...aquesta també és actriu, no? Jo també conec al germà petit del Daniel Day Lewis, saps? No se li assembla en res.

Macondo ha dit...

Arribo una mica tard al travelling? Vinc amarada i enfredorida del plugim de les terres del nord i em refugio en terres més càlides com fan els personatges de la pel·lícula. Jo sempre m'he fet un embolic amb els períodes anglesos,no recordo mai les dates, així que ho podríem repassar tos junts. Primer, el període georgià que va de 1714-1830/7, època de l'escriptora Jean Austen; després, el període victorià des de 1837-1901, i a continuació el eduardià que va de 1901-1910 moment en què va ser escrita La casa de l'alegria (no l'he vist, però ho faré, ja que disfruto amb el llenguatge, la gent elitista, snob, viatjada i rica d'aquest període). I per què ens agraden aquestes pel·lícules? Perquè malgrat el classisme d'una minoria que vivia sobre les espatlles d'una majoria pobre i inculta, avui en dia els sistemes de classes són ben diferents i molts aspirem en un sentit positiu a ser "elitistes", "snobs", es a dir, diferents dels altres, i necessitem diners per poder viatjar, comprar llibres, música,art,tecnologia,etc. Sense recursos, difícilment es pot accedir a aquest món georgià,victorià o eduardià on es valorava sobretot la cultura en majúscules, però també en minúscules, ja que un bon àpat o uns ingredients de qualitat també són cars. El preu de la mel, el mató o el formatge no és el mateix si és de bona qualitat i artesanal.

PS ha dit...

Ets com el Libro Gordo de Petete , Macondo.
Sort n´hi ha que ens il·lustres!

Estranger ha dit...

Sort que et fas un embolic amb les dades, Macondo. Jo sempre n´he dit pel.lícules d´època,i sempre m´han atret també les vides d´aquests personatges, i les novel.les d´aquestes èpoques, no només els anglosaxons.De fet, tinc més tirada als russos de qualsevol època. I estic bastant d´acord amb el que dius del ser "elitista" culturalment parlant avui en dia. Fan falta diners per viatjar, per anar al teatre, per menjar bé, per llegir o disfrutar d´una bona pel.lícula o un bon disc. Tot i que si hi ha interès, els bons clàssics sempre surten a un bon preu. I amb la resta, l´aventatge d´avui en dia és que s´hi pot accedir amb més o menys pressupost.

El temps, però, és el més car d´aconseguir avui en dia. Aquesta és la gran diferència entre els personatges d´aquestes pel.lícules i nosaltres.I aquesta manca de temps es deu, en bona part, en l´excés de coses que tenim, que ens fa disfrutar menys del que realment val la pena ( bon menjar inclòs ).

Gràcies pel comentari.

Macondo ha dit...

Qui és aquest Petete?
No és de la meva època!

Estranger ha dit...

"El libro gordo te enseña,
el libro gordo entretiene,
y yo te digo contento,
hasta mañana que viene".

És de la segona època isabelina, Macondo.

Pilar ha dit...

... y yo te digo contento,
hasta el PROGRAMA que viene.
Paraula d'una que vivia en aquesta segona època isabelina.

Has vist "Una habitación con vistas?

Macondo ha dit...

Amb permís de l'Estranger, Pilar, i suposo que m'ho preguntaves a mi,"Una habitació amb vistes" la vaig veure fa molt temps i no la recordava gaire, i he hagut de visionar-la parcialment al youtube per recordar-la. De la segona època isabelina, vaig veure, aviat farà tres anys, The Queen i no estava gens malament, tot i que aquest personatge sempre se'ns presenta com a molt distant i segurament ho és, a la peli se la humanitza un mica.
Gràcies per els aclariments a tots dos.

Estranger ha dit...

El programa que viene, és clar.(és que la neurona, a aquestes hores, ja no està per masses històries).

No l´he vista. Sé que la novel.la és de E.M.Foster, que no sé si era home o dona.

Aquest tipus de pel.lícules, tinc observat, que agrada més al públic femení. Els personatges (femenins) solen ser dones "avançades" a la seva època, intel.ligents i fortes. Papers idonis per a L´Emma Thompson, una de les meves preferides.

Estranger ha dit...

Ah, "The Queen", molt bona també. isabelina, isabelina.

Pilar ha dit...

La pregunta anava dirigida a Esranger, macondo, però t'agraeixo la resposta. Tot el que em fa pensar en el que m'agrada em satisfà i la teva resposta m'ha fet recordar una pel-lícula amb la qual vaig gaudir.

E. M. Foster, és "ell", Estranger. Curiosament m'agrada el realisme romàntic de les seves novel-les i com les tracta James Ivory en plasmar-les en imatges. Explica sense dir res. Et permet veure com passa el temps, sense haver de pensar. Reflexa una època sense moralitzar. Si hi afegim una fotografia immillorable, una cuidadosa ambientació, una manera elegant de dirigir, un ritme pausat i acompassat i una bona tria en els actors... Què obtenim? Una marca de luxe, pel meu gust.
Ara em ve a la ment "Regreso a Howards End"...Millor paro, que si no, no acabaria mai.