" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


11/10/10

El viatger extraviat


Un pagès va anar a Barcelona
a comprar un paraigua
perquè no en tenia cap.
Veient que es posava a ploure
li va dir al botiguer:
me´l podria embolicar ?
És que es podria mullar.

( cançó que era popular )


Avui he anat a Barcelona, amb el paraigua sota el braç. M´agradaria haver anat a algun museu, però els Dilluns feiners tanquen. Així que he anat a mirar llibres. Travesso Plaça Catalunya, plena de coloms i de sol i d´estrangers. Fa calor. Avui que he estrenat màniga llarga i jersei, la ciutat sembla mantenir la temperatura ideal pel turista que ulleja plànols i fa cua per pujar al bus turístic, aquests d´estil anglosaxó de dos pisos, plens a petar de la ciutadania del món disposada a fotografiar qualsevol racó del centre de la capital, des de la façana de El Corte Inglés a la darrera estrella del sostre de la Casa Batlló. Les terrasses encara són buides, i el Passeig de Gràcia se´m fa llarg i d´una amplitud insospitada. Les aceres són permanentment plenes i camino tenint l´estranya sensació de que la gent m´observa com si fos un alienígena, és a dir, com si fos un barceloní de pura cepa, amb la seva camisa a quadres, els seus texans negres, les sabates de pell marró un pèl atrotinades i el jersei sobre l´espatlla, a més del paraigua caminant desimboltament pels territoris ocupats. Fins i tot una noia rossa, jove, probablement anglesa, em musita un perdón ininteligible i em demana per les Amblas. Despistat com vaig li demano perdó amb un altre perdó, i ella em repeteix mirant de pronunciar la R inicial, més fort, però sense aconseguir-ho del tot. No saben el que és una erra ben pronunciada, els anglosaxons, deu ser perquè ningú es diu Ramon.

Tot just arribo a la llibreria i em sento alliberat de la relativa opressió dels edificis, dels carrers i del trànsit. Fa massa temps que no baixo a Barcelona. Els llibres resten pacífics a les lleixes. N´hi ha molts per obrir, per fullejar, per llegir...m´hi estic una bona estona. M´adono que la dependenta em mig coneix, em mira amb certa sorpresa al topar-nos a l´escala que puja al pis de dalt : cafetería, humanitats, art i assaig, ciència...vaig darrera un llibre d el´Einstein, que trobo : Mi visión del mundo”, entre tractats de física i matemàtica. La mestressa és prima, més baixeta que jo, nervuda i moguda, de cabell curt. Calça unes bambes d´aquestes sense cordons, senzilles, de ballarina, de color blau fosc. Té un aire de bibliotecaria francesa de poble, si n´hagués de conèixer alguna, amb el rostre angulós i sobri. Bé, potser també podria ser una escriptora novaiorquesa de pel.lícula de Woody Allen, si hagués vist alguna pel.lícula sencera del Woody Allen. Mentida, n´he vist dues : “La maldición del escorpión de Jade” i la de Barcelona. Ah, i la de “Match Point”. Menys la del mig - deu ser perquè Barcelona i les Ambles ja fan una mica de tuf i han perdut tota la peculiaritat dels escrits d´en Pla o la Rodoreda – em van agradar força.

Surto,surto (és que la llibreria té dues portes). Em noto l´esquena un pèl carregada – tota la setmana que em fa la murga, quan m´aixeco als matins semblo un iaio de noranta anys- i camino recte com si portés un tauló lligat a l´esquena. El sol al sol escalfa, o sigui que trio caminar entre els plataners, on hi ha menys gent tret dels que ja dinen a les terrasses. Una colla de japonesos es disposen a gaudir – el verb aquest té doble sentit al passeig de Gràcia – de dues llesquestes de pà amb tomàquet i pernil serrano, o bé d´una fantàstica Seafood paella ( i olé ). Un dels joves, amb els cabells engominats i alçats com els del Koji Kabuto enfoca amb una càmera descomunal – uns quaranta centímetres d´objectiu- a un altre que té al costat amb els cabells blancs, d´aquells oxigenats que es veuen d´una hora lluny, molt pràctics quan es va en grup. Una parella escandinava se´ls mira, ara a ells, ara a la carta, intentant esbrinar amb aquella cara de no entendre gaire cosa, el que els hi diu la traducció a l´anglès del mundialment famós pà amb tomàquet; i a la vegada, quin dels pèls del nas quedarà finalment retratat pel canó fotogràfic que tenen al davant.

A aquesta hora, la poca gent que treballa surt de la feina, o de casa, i alguna conversa es deixa caure a les oïdes en un pulcre català de Barcelona, que és com el castellà de Madrid, però una mica més piju ( oseaquehacecomounpocodecalorahora ). A Plaça Catalunya, finalment trobo tres homes autòctons, asseguts a la vorera, aturats, parlant d´oportunitats perdudes. Miro al cel i l´aigua com brolla de la font, i al Ken Follet, tornant a aparèixer ara als laterals d´un autobús.No sé si qui llegeix això ho sap, però el Ken Follet ha escrit una nova novel.la. Tot plegat em recorda un acudit de l´Eugenio sobre el golf.

M´havia de quedar a dinar, però avui sento enyorança dels núvols, i els museus són tancats. I la gent sembla tenir molta pressa. Així que travesso la plaça i entro a la boca del metro. Torno content, una mica com el pagès de la cançó, amb el paraigua dins la bossa, no sigui que es mulli.

I dedicat a l´estranger, aquesta petita faula :

“ El ciudadano y el viajero”

Mira a tu alrededor- dijo el ciudadano-. Este es el mercado más grande del mundo.
Seguro que no- dijo el viajero.
Bueno, puede que no sea el más grande, pero sí el mejor-dijo el ciudadano.
En esto te equivocas-dijo el viajero-.Te aseguro que...

Enterraron al extranjero al caer la tarde.

R.L.Stevenson, de “Fábulas”

I és que Barcelona és la ciutat més maca del món. Bé , sinó la més maca...

5 comentaris:

neus ha dit...

se m'acut que podria titular el meu comentari com a 'vides paral·leles o quasi'
Canvia Barcelona per una ciutat més petitona com ara Olot, el sol i la caloreta per pluja i fresca, molta gent també, molts paraigües oberts i una llibreria que se'n diu Dòria però jo la conec com a Temptació. Una mestressa beatlemaníaca com jo i una conversa sobre Lennon. Dos llibres: Les flors del mal (edició bilingüe) i una preciositat de Leonardo Da Vinci amb desplegables.
Tinc el llibre d'Einstein, va ser un dels molts que vaig llegir l'any passat. És interessantíssim.
M'ha agradat molt passejar-me per Barcelona mentre et llegia. En saps, en saps.

Plou...i ja se sent com surten els bolets!

PS ha dit...

Això sí que és un post recomplet:cançó, passejada, acudit i faula. Et noto content i amb sentit de l´humor, una mica sorneguer, com el senyor Pla. Me n´alegro, segur que quan l´escrivies somreies.

Fa més d´un any que no baixo a Barcelona i bàsicament hi vaig a fer el mateix que tu: museus,a "mirar" gent, passejar i a "mirar" llibreries, més que comprar llibres. Però no `porto mai paraigua.

Elfreelang ha dit...

Un escrit deliciós ple de picades d'ullet i intel.ligent ironia ...t'aplaudeixo estranger!

Pilar ha dit...

Així que eres tu el de la camisa a quadres i el texà negre que tot ho observava?
La caída de los Gigantes. 1017 pàgines. Vaig per la 25. L'he començat aquesta tarda.

Estranger ha dit...

Doncs si que surten, i més aviat del que em pensava.Aquesta mateixa tarda, en hora i mitja, un parell de dotzenes de rovellons acabats de sortir, i una bona estesa de rossinyols que ja estan al ventre.

Olot de ser una ciutat ben maca per passejar-s´hi ara a la tardor.Disfruta dels llibres !

-----------------------------------

Mirar llibres i no comprar-ne...no m´ho crec massa. Jo vaig acabar amb quatre al costat del paraigua, A. Però no va ser un dels millors matins passejant per Barcelona. Darrerament m´agobia una miqueta la gran ciutat. I això que just hi baixo tres o quatre cops l´any, si arriba.

Si que vaig somriure, una mica.

-----------------------------------

Gràcies Elvira. Venint d´algú de Barcelona és tot un elogi.

-----------------------------------

je, je je ( somric ). No n´hi havia gaires amb camisa a quadres i un paraigua sota el braç.

Pensa que només et queden 992 pàgines. Ànims, Pilar. Tú pots aconseguir-ho. Jo ja vaig quedar ben servit amb Els Pilars de la terra.

-----------------------------------