De primer,
festiu en laborable. Sobre quarts de deu el tren; llavors el metro,
tots dos mig buits. Surto a Plaça Espanya. Les dues torres de la
fira, d´aires venecians, em saluden en un dia que es podria
qualificar simplement de radiant. Les fonts buides, els jardins
envoltant les escalinates, els replans d´amplades versallesques
sobre marbres blancs : el neoclassicisme pren forma damunt
l´espartaneïtat dels pavellons firals mentre es va pujant en
direcció al MNAC, enfilat al darrer pis del turó que enfronta al
lluny Collserola i el Tibidabo, just en la direcció nord d´on he
vingut amb l´ànim de trencar la monotonia de les meves visions de
Barcelona.
Al bell - i mai millor dit - davant
la seva entrada, a l´antic Palau d´Exposicions, la vista d´una
Barcelona inèdita, neta, lluminosa, fa desaparèixer amb aires
frescos de talaia l´habitual reticiència a la gran ciutat . L´ordre
predominant dels blancs mig esgrogueïts per lletjors avui
inexistents manté en certa manera, dins aquest ull de peix del qui
l´observa, la idea del que Joseph Roth anomenava les seves ciutats
blanques. L´esperit de la lluminositat d´avui desperta en les
façanes de Barcelona l´antigor d´una mediterraneïtat que sembla
aparèixer en comptades ocasions. La contemplació m´empeny cap a la
vessant est dels patis, cap una altre balconada. Allí apareix el mar
per corroborar el pensament de sentir-me lleugerament afortunat : per
primer cop aquest any, més que veure´l, el puc sentir. Avui és tal
i com ha d´ésser, és a dir, plàcid, profund, blau i tímidament
espurnejant. I terra endins, engabiades, les torres de la Sagrada
Família com arbres petrificats sorgits del més enllà de la capa de
la terra. Després, una colla de turistes matiners m´envolta, i amb
tot el temps del món, enfilo l´entrada al museu.
El preu de
l´entrada, en comparació al de l´abonament anual, fa recomanable
comprar aquest darrer. Empleno una fitxa, em fan un carnet i tot
seguit, una noia amable em regala una entrada. Indecís, trio visitar
avui l´exposició permanent del romànic català, considerada unes
de les més complertes que hi ha al món. El laberint de sales
discorre entre xiuxiueigs de la poca gent que la visita, molts d´ells
amb una mena de telèfon-guia que semblen escoltar-se amb un interès
decreixent al pas paulatí dels absis i naus creats a escala natural
per oferir a l´espectador el més alt grau de versemblança possible
amb la realitat rural de les petites capelles que van acollir un dia,
sobre els segles X al XIII, aquestes pintures acuradament
restaurades.
Hi ha un
grup escolar que em va perseguint. La guia em dóna pistes amb les
seves explicacions : simetria, motius que es van repetint, grans
ulls, figures de traços allargassats, mancança d´expressivitat
corporal, doctrina elemental per entendre el camí a la vida
eterna...L´excepció a tot art la representen els seus genis i la
sala que guarda les pintures de Sant Climent de Taüll és la llum
d´aquest romànic. Les escales baixen pel que seria l´entrada
natural a l´esgléssia. Una mitja foscor predomina dins la nau de
sostres alts. Al fons, l´absis, bellament il.luminat. M´assec en
una llarga bancada lateral, tot reposant els peus cansats. Fa uns
quants anys, vaig tenir l´oportunitat d´anar a l´església
original del Pallars, i observar la còpia que hi tenen allí posada,
sobre la pedra original. L´evidència de la restauració,de la llum,
de la manca d´agents externs, de la tranquil.litat d´observar dins
la fosca en una quasi bé solitud silenciosa, crea l´atmósfera per
recrear-se en tan perfecte pintura de colors vius, tan vius que
definitivament t´hi endinses com ho faria la ment del pintor
desconegut al moment de fer anar els dits i observar-ne el resultat
com si aquells pinzells acabessin de ser posats en remull mentre els colors nous s´assequessin a l´escalfor dels raigs del primer sol que
les va veure.
Retorno,
quan les passes apressades del grup escolar em torna a rodejar. I
surto, mentre la guia comença la seva explicació d´aquest Crist en
la seva majestat, que m´observa enigmàtic i atent a la meva marxa.
El museu
també acull una mostra anomenada “ La maleta mexicana”. Es
tracta d´una mostra del negatius retrobats fa uns anys corresponents
a tres fotoreporters que vam viure la Guerra Civil de ben aprop :
Chim, Tao i el més conegut, Capa. M´hi estic la resta del matí,
descobrint l´obra menys coneguda de Chim i Gerda Tao, la periodista
que perdé la vida al front de Brunete, atropellada per un tanc
republicà. Precisament les fotos de Tao són les més dures : les
escenes de l´hospital de València després d´un bombardeig em
retornen a les fotos més dures de guerres més actuals, com la de
les Balcans. Peus nus, cossos de civils sense vida, amuntegats en
sales regalimant sang...per contra, unes fotos d´ella mateixa
dormint, fetes per Capa. Fotos d´una noia de vint-i set anys, l´edat
de tots ells, més o menys. Abans la vida era més curta. A la
guerra, encara més. “Chim”, sobrenom de David Seymour, centra
mirades i escenes. Hi ha algunes mirades, poques, que aconsegueixen
traspassar el marc de la foto, com el del jove voluntari amb fusell
d´aire cansat dins un uniforme dues talles més gran, o el de la
dona venent el que pot en un racó de ciutat. Capa no hi surt tant, o
potser m´ho sembla a mi. L´exili, els camps de concentració del
sud de França, la llarga marxa...l´exposició és, sobretot,
humana, més que bèl.lica o política. El rerafons històric de les
imatges dels uniformes, dels cartells propagandístics, de les
revistes on es van publicar aquestes fotografies, l´identitari
llibertari, amb el pas dels anys ha quedat ofuscat pel pes dels morts
i la seva memòria.
Surto del
museu i Barcelona segueix miraculosament igual de clara, potser una
mica més i tot, potser més blanca. Hi ha un trovador, guitarra en
mà, cantant Bob Dylan. Ja hi era de bon matí. Si abans cantava “
The times are changing” ara ataca el “Don´t think twice, it´s
allright”. Me l´escolto, té un deix de veu mig trencada de qui ha
tocat molt Dylan. Quan passo pel seu costat li tiro unes monedes al
seu bagul. Em mira i ajup el cap un instant : esprimatxat i alt, amb
gorra de Bowie de principis dels setanta, sembla fer el seu
itinerari vital necessari per arribar a ser algú, com l´Stewart
quan dormia sota les porxades de Sarrià. Bé, potser després
d´aquest matí, tampoc cal pensar les coses dues vegades. Respiro, i
deixo Dylan refredant-se al sol del Partenó mentre m´allunyo
direcció al Port.
( matí,
07/12 )
4 comentaris:
Fa cosa d´uns dos anys vaig visitar al Mnac una exposició sobre les fotos de Gerda Taro i Robert Capa. La mirada d´ella em va agradar especialment, malgrat la temàtica.Hi havia una sensibilitat i un punt estètic que transcendia les fotografies.
La Maleta Mexicana me l´espero molt especialment, espero trobar el dia abans no acabi l´exposició.
I ara una cosa d´aquelles que fa pensar una mica també.Crec que ahir, dia 9 al migdia, aquest noi tocava Dylan al carrer Girona de Figueres .
Era alt, no més de trenta anys i de sota el barret li sortien uns cabells llargs i rossencs . Em va impressionar. Jo anava a entrar a una botiga i vaig sentir la música molt forta, es notava amb la veu i l´instrument que sentia el que tocava.Vaig anar fins a on ell era per escoltar la cançó, que no era cap de les que tu esmentes.
Llavors vaig seguir el meu camí.
Si no era el mateix, aquest també prometia.
Tal com el descrius diria que era el mateix. L´exposició val la pena, tot i que no esperis moltes fotos, sobretot s´exposen els negatius, ampliats, però no gaire. I les revistes on es van publicar, força interessants ( la majoria són franceses, o sigui que ce ne pas a probleme pour vous ).
Durant el meu recorregut d'ahir per Barcelona, no em va sortir a l'encontre cap virtuós intèrpret del Dylan.
M'he sentit molt bé dins del teu deambular de pensaments.
Jo també escrivint-los. Ara pels vols de Nadal és una tradició que tinc establerta, això d´anar a Barcelona. Em penso que no sóc l´únic. espero que gaudissis d´un bon dia.
Publica un comentari a l'entrada