" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


26/9/13

Wilder , la Shirley i en Lemmon


Ahir vaig enganxar, esgotat per un dia amb masses coses, la part final de “El apartamento”, pel.lícula que té el do d´enganxar- m´hi sempre de fa anys, quan en algun canal perdut de la tirallonga llarga de canals – que mai s´acaben d ´acabar tots – la donen. Ara feia anys que no la veia. Era a la seva part final, de quan la Shirley McClain es pren masses somnífers i l´atabalat Jack Lemmon mira d´arreglar-ho com pot. Personatges còmics per situacions dramàtiques, sense haver d´arrencar cap llàgrima, només somriures davant de papers on l´ingenuitat es barreja amb el cinisme i l´excessiva però justa frivolitat de tot allò que envolta la famosa doble moral americana.

Sempre hi ha alguna frase que queda, com aquella on ella li diu a ell : “ Així tu ets una víctima. Al món només hi ha víctimes i aprofitats “. Un no pot deixar de comparar-se amb en Jack Lemmon, d´identificar-s´hi potser i tot en alguns moments, com quan al final de la pel.lícula, embala els trastos de la casa i troba un spaguetti enganxat encara a la raqueta de tenis que li fa d´escorredora. Com se´l mira, com l´agafa per la punta i el fa rodolar al llarg del dit, recordant el sopar frustrat pel cunyat emprenyat i segurament també, l´únic petó que ella li fa al front. L´antiheroi fet actor.

Avui pensava encara en lo bé que em va anar veure-la, en com va apareixer i em va arreglar el son de la nit passada. A l´hospital, en un box d´urgències, una dona ja gran dormia. Feia una cara cendrosa, tenia el braç dret ple de taques vermelles, els ulls tancats. Fragilitat i temporalitat, carn i ossos.¿ Alguna cosa més ? Dolor, probablement. Rictus d´una certa amargor als llavis. A la feina, una dona jove, amb un somriure, uns cabells, una figura – al meu modest entendre – moldejada per a la felicitat. Sense escarafalls, sense afegits de cap mena. Cert aire de puresa.

Sovint els rostres, les vides, no tenen la gràcia ni la desgràcia d´uns personatges com els de qualsevol pel.lícula. No són com la dona del box o la jove de la feina, que serien l´antitesi perfecte per fer-ne un petit conte o un relat. Estaria bé inventar-se una història, però si algun dia ho fes, m´agradaria farcir-lo de la fina ironia del Billy Wilder. Veient “ El apartamento” seria fàcil, però és ben sabut que el que sembla fàcil, és sempre el més difícil.

El final sempre m´ha agradat, és un final feliç sense estridències, amb un toc de dramatisme còmic. Sempre és bo acabar les partides que un comença. La llicència a un final feliç encara avui hauria de poder existir. 




10 comentaris:

PS ha dit...


Lemmon agrada perquè representa el que la majoria som, antiherois o antiheroïnes, gent corrent. Aquí rau la seva grandesa.

Els finals oberts són bons perquè no deixen la porta a mig obrir o a mig tancar, en aquell punt que permet a l' espectador anar més enllà dels títols de crèdit i fabular l' allargament de la història. El difícil és aconseguir la brillantor de Wilder als diàlegs!

Pel·lícules d'aquest director arreglen qualsevol tarda o vespre avorrit navegant pel desert de la majoria de canals.

PS ha dit...

Al segon paràgraf se m´ha colat un NO que canvia el sentit de la frase, fes veure que no el veus ;-)

Macondo ha dit...

Em prenc la llicencia dels finals feliços, tant al cinema com a la vida. Així com deixar els finals oberts a la vida.

M'agrada en Lemmon, actor, és tan babau com interessant!

neus ha dit...

Jo també la vaig atrapar, m'és igual saber-me-la pràcticament de memòria. En Jack Lemmon sempre m'atrapa i quan treballa amb Billy Wilder ja no et dic res. Fa poc també em vaig tornar a mirar Irma la dulce. No puc evitar-ho.
Amb El apartamento tinc la capacitat, sort o desgràcia, d'identificar-me amb ambdós personatges. Aquell deixar-se dur per les circumstàncies i tot d'una dir prou d'en Jack m'agrada tant!

Espero que la nit a l'hospital hagi sigut només un petit ensurt i que tots estigueu bé.

Si ens hi fixem prou bé, vivim com a mínim un final feliç de pel·li de Wilder, sense gaires escarafalls, cada dia.

Una abraçada ben forta, maco.

neus ha dit...

me'n descuidava...

m'encanta la capçalera!

i la foto d'en Lemmon i en Wilder, també :)

Estranger ha dit...

És una pel.lícula amb un gran guió, molt ben lligat per tot arreu. Combinar drama, comèdia, denúncia amb intel.ligència en una pel.lícula comercial és que és com impossible. però vet aqui aquesta.

Sempre m´han agradat els finals més o menys feliços, i trobo que avui dia no se´n fan gaires, amb segons què. Sembla ben bé que si acaba bé, la peli no tingui cap sentit.

Estranger ha dit...

Jo també, però més a la vida que al cinema. Al cinema el director mana.

Babau, aquesta és la paraula. Però un babau que sap el pà que s´hi menja, i ho accepta tal com bé. Ara, té una vessant còmica de babau molt bona, això si.

Estranger ha dit...

Si, m´agrada això dels finals feliços de cada dia, veus ? Ara m´has alegrat el dia - ei, no com el Clint Eastwood, eh ? -;)

Gràcies per lo de la capçalera, va ser una continuació de la tapa...i res, que ja he vist la teva, no et pensessis pas, una foto maquíssima, com sempre.

Pilar ha dit...

Els finals sempre són feliços, no? Fins i tot el de la vida.

A mi també m'agrada "El apartamento", Estranger.

Una abraçada.

Estranger ha dit...

Si, fins i tot el de la vida.

Una abraçada de tornada, Pilar.