" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


12/10/21

Aigua

 

En una aturada del camí, a punt d’iniciar l’ascens a l’ermita de Matarrodona, una papallona se’m posa damunt l’índex de la mà esquerra, que tinc agafada al tirant de la motxilla  . Soc al fons del torrent, a cavall de dues carenes després d’una forta baixada posant a prova els meus genolls, els quals, de moment, responen prou bé. El paisatge, agrest de matoll i roca, s’allibera pel pas de l’aigua de les darreres pluges  formant gorgs damunt la pedra que l’enllita al seu pas, segons el caprici del desnivell i amplada de la llera; m'aturo una estona per fer alguna foto dels bassals on el silenci el trenca el so del canyissar empès per una brisa quasi bé inexistent. So de sequedat i de duresa on el líquid element flueix dins un murmuri, a poc que s’estira l’orella, de modesta heroïcitat.

Me la miro, sorprès. Potser és l'olor de les mans, les quals refrego damunt farigoles o romanins mentre camino; potser tinc ànima d'aromàtica, avui. El cas és que  finalment moc el dit però no sembla adonar-se. Només quan inicio el pas, aleteja breument per posar-se damunt el tirant que subjecta la mà. I al passar el camí vora uns gorgs de més amunt decideix marxar i la segueixo amb la vista, amb el simple agraïment de la seva breu companyia. Al desaparèixer més avall, m’inclino i giro el cap, tot observant un gorg on el verd de les aigües atrau la meva mirada. Miro el rellotge , encara em queda un bon trajecte de tornada ; hauria d’anar tirant però decideixo baixar. L’aigua corre per una estreta canal, transparent i tranquil·la, fins morir al gorg. Sota l’aigua, el verd de plantes subaquàtiques  contrasta amb la blancor de la pedra que l’encercla, fent-ne una piscina natural plena de matisos, on els arbres s’hi reflecteixen com dins d’un llac, com si fos en un altre indret. La papallona, a la que arribo, marxa, com si hagués acomplert la seva missió, o ves a saber, com si m’agraís la companyia amb un petit regal que sabia que m’agradaria.

Malgrat que tinc poc temps, m’assec i em trec les botes per posar els peus en refresc ; aquest acte el faig molt poques vegades, perquè poc sovint hi ha la possibilitat de trobar llocs com aquest, aïllats del mon – ningú a prop ni cap possibilitat d’escoltar cap cotxe en la llunyania, ni cap crit, ni tant sols un helicòpter ni un avió ni res – on la solitud tracta de mirar amunt al cel i veure’s entre turons d’alçada sobtadament protectora, amagant un petit tresor que només la sensació de l’aigua freda fins als turmells fa evident a la resta del cos, al cervell i potser al cor també, de tant rara que suposa per algú poc acostumat a aquesta mena de luxes. Aquest petit acte em transporta cap aquell indret de repòs on l’important no esdevé gens necessari, si més no el temporalment important. Seria com un temps mort dins un altre temps mort i així fins arribar als peus dins un gorg al fons dels turons de la serra fora la qual ... visc.