" Tu ets el teu propi precursor, tu l´estranger que passes ran la porta del meu jardí " - Kahlil Gibran


7/11/10

Vianda cuita ( poema )

.
Rostres llunyans, ocells dins gàbies tristes.
Llima l´oreig els arbres
i talment l´avinguda és viva.

Olor a vianda cuita.

L´espill és ample, la cambra buida.
Remou el pas d´homes i dones
i ara i abans, mai després, ( la sastreria ).

Olor a vianda cuita.

Migdies perduts, disfresses penjades.
Enquadra la vida tres mirades
i una a una i rera l´altre...

Olor a vianda cuita.

4 comentaris:

PS ha dit...

El fum vaporós que emana la vianda cuita és un bon fil conductor per als versos. I per a la imaginació també. De cop i volta he buscat en el meu imaginari les sastreries del meu poble, el metro penjat sobre les espatlles del sastres i aquell guix quadrat amb què marcaven per on havien d´entrar els vestits si anaven balders, les agulles de cap entre els llavis i una determinada manera de caminar molt curiosa que tenien tots els sastres: passos petits i cul enrere.

Del nom de "vianda" sempre m´ha intrigat aquesta apropiació alternativa que n´hem fet els catalans de la "viande" francesa, que per ells és la carn.Suposo que la necessitat hi tindria molt a dir, aquí el que atipava els estómacs antigament era la llegum i les patates, no pas els filets.

Crec que dóna per molt la vianda.

neus ha dit...

la mare sempre l'havia comprada a la mateixa botiga de sempre, abans quan treballava i no tenia temps de posar-se a fer conserves com fa ara... a mi m'agradava pellucar quatre fesols de la bossa. Sempre eren fesols, o la gran majoria de vegades. No recordo que comprés quasi mai cigrons o llenties, això ho cuinava ella... ais, m'has fet venir ganes de menjar un plat de cigrons bullits, amb un parell de pastanagues... o de llenties. Els fesols només m'agraden per pellucar de tant en tant.
Em sembla que berenaré, vols una galeta? una mica de poma?

Estranger ha dit...

Molt del que alimentava abans els pobres ara s´ha tornat una delicatesen : embotits cassolans, bacallà, lluç,l´oli d´oliva, la llegum mateixa acabada de coure... casi casi com fer-se un traje a mida, vaja.

I si que tens raó amb això del pas dels sastres.

-----------------------------------

Doncs a casa meva m´hi feien anar de petit a una botiga del carrer : mongetes o cigrons, tot i que érem més de mongetes - i botifarra -. Llenties també.

Pellucar fessols, m´ho hauràs de traduir, tot i que ho intueixo ;)

A aquestes hores ja soparé alguna cosa però gracies, de totes formes.Tú menja llegum, quesón molt energètiques - bé, de fet, em sembla que no et fan molta falta -.
----------------------------------

neus ha dit...

al poble encara hi és la botiga i encara en venen de llegums cuites :)
pellucar vindria a ser, més o menys, picar, agafar-ne algun mentre trasteges per la cuina, per exemple.
I això de que no em fan falta? a fe que avui no tinc piles...